Digilehtien ja -kirjojen arvonlisävero painettujen lehtien tasolle ensi heinäkuussa
Muutoksesta toivotaan lisähappea media-alalle.
Alennettu arvonlisävero koskisi vastedes sähköisiä kirjoja ja sanoma- ja aikakauslehtiä sekä lehtien irtonumeromyyntiä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARIDigijulkaisujen arvonlisävero on alenemassa 24 prosentista 10 prosenttiin. Alennettu arvonlisävero koskisi vastedes sähköisiä kirjoja, sanoma- ja aikakauslehtiä sekä lehtien irtonumeromyyntiä.
Näin ollen arvonlisävero olisi sama 10 prosenttia sekä painetulle medialle että sähköisille julkaisuille. Hallituksen esityksen mukaan muutoksen on määrä tulla voimaan ensi heinäkuun alusta.
"Alempi verokanta kannustaa sähköisten sisältöjen kehittämiseen ja uuden teknologian käyttöönottoon. Tämä on erinomainen uutinen media-alalle", sanoi sairauslomalla oleva valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) torstaina tiedotteen välityksellä.
EU-maiden valtiovarainministerit pääsivät syksyllä poliittiseen sopuun siitä, että digijulkaisujen arvonlisävero voidaan laskea samalle tasolle kuin paperilehtien ja kirjojen.
Media-alan ja graafisen teollisuuden etujärjestö Medialiitto on antanut hallitukselle kiitosta asian hoidosta.
"Alennetun verokannan mahdollistava EU:n direktiivimuutos tuli voimaan vasta reilu viikko sitten. Olemme erittäin tyytyväisiä hallituksen ripeään toimintaan", sanoi Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg liiton kannanotossa torstaina.
Holmbergin mielestä verokannan alentaminen on hyvä tapa tukea demokratiaa ja kulttuuria.
"Mitä nopeammin muutos saadaan voimaan", sen parempi.
Medialiitosta ei osattu vielä aiemmin syksyllä arvioida, siirtävätkö lehtitalot veronalennukset kokonaan digilehtien kuluttajahintoihin. Liiton hallituksen puheenjohtaja, Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi arvioi lokakuussa, että kuluttajat hyötyvät joka tapauksessa paremman laadun ja tuotekehityksen muodossa.
"Monet mediayhtiöt tekevät tappiota, joten tämä antaa lisää puskuria tehdä asioita laadukkaammin ja paremmin. Tämä antaa meille lisää happea tehdä kotimaista kaupallista mediaa", Kangaskorpi sanoi tuolloin.
Keskisuomalainen kuuluu STT:n omistajiin.
Hallituksen esityksessä veronalennus ei lähtökohtaisesti koske mainontaan tarkoitettuja julkaisuja, musiikki- tai videosisältöjulkaisuja tai tietokoneohjelmia ja -pelejä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
