Korkein oikeus: Asiakastietoja ei saa käyttää Vastaamon tietovuodon tutkinnassa – sisältävät arkaluonteisia tietoja
KKO huomauttaa, että asiakastietojen luottamuksellisuus on tärkeää, koska mielenterveyspalveluita tarvitsevien on voitava saada hoitoa ilman pelkoa hoitosuhteen paljastumisesta.
Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrosta on tehty yli 25 000 rikosilmoitusta. Yhtiö on asetettu selvitystilaan. LEHTIKUVA / EMMI KORHONENKorkein oikeus (KKO) on kieltänyt asiakastietojen käytön Psykoterapiakeskus Vastaamoon kohdistuvassa tutkinnassa.
KKO katsoi, että Vastaamon asiakastiedot sisältävät henkilön terveydentilaa koskevia arkaluonteisia tietoja, joista terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa todistaa. Näin ollen asiakastiedot sisältävää aineistoa ei saa takavarikoida, tutkia tai hyödyntää rikosasian esitutkinnassa.
Psykoterapiakeskus Vastaamo kertoi viime vuoden lokakuussa joutuneensa tietomurron ja kiristyksen kohteeksi. Yhtiön mukaan "tuntematon vihamielinen osapuoli" oli ollut yhteydessä yhtiöön ja sanonut saaneensa haltuun sen asiakkaiden luottamuksellisia tietoja.
Keskusrikospoliisi tutkii asiaa.
KKO:n mukaan poliisin esitutkinnassa Vastaamon tuotantopalvelimeen tehtiin laite-etsintä, jonka yhteydessä yrityksen asiakastietokannasta eriteltiin siihen sisältyvien henkilöiden nimet ja yhteystiedot.
Etsintävaltuutettu vastusti tietojen takavarikoimista ja jäljentämistä, joten aineisto sinetöitiin ja sen tutkiminen ja hyödyntäminen vietiin tuomioistuimen ratkaistavaksi. Helsingin käräjäoikeus päätti, ettei aineistoa saa hyödyntää.
KKO otti tutkittavakseen tutkinnanjohtajan ennakkopäätösvalituksen. KKO katsoi, että yrityksen asiakastiedoista eritellyt nimi- ja yhteystiedot eivät sellaisenaan ole henkilön terveydentilaa koskevia tietoja, mutta tässä tapauksessa ne viittaavat hoitosuhteeseen mielenterveyspalveluja tarjoavaan yritykseen.
"Sen vuoksi asiakastiedot ovat lähtökohtaisesti laissa tarkoitettuja henkilön terveydentilaa koskevia arkaluonteisia tietoja, joita koskee todistamiskielto ja joihin ei saa kohdistaa takavarikkoa", KKO:n tiedotteessa kerrotaan.
KKO huomauttaa, että asiakastietojen luottamuksellisuus on tärkeää, koska mielenterveyspalveluita tarvitsevien on voitava saada hoitoa ilman pelkoa hoitosuhteen paljastumisesta.
"Tässä tapauksessa hoitosuhdetta koskevien tietojen paljastuminen ei ollut niin selvästi potilaalle edullista, että tiedot eivät kuuluisi todistamiskiellon piiriin", KKO toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

