Mela korvasi tonneja päätösten tökkimisestä
Maatalousyrittäjien eläkelaitos maksoi alkuvuonna muutaman tuhat euroa viivästyskorkoja myel-vakuutetuille, joiden hakemusta ei ratkaistu kohtuuajassa.
Johtaja Antti Huhtamäki laskee Melan maksaneen heinäkuuhun mennessä saman verran viivästyskorkoja kuin viime vuonna yhteensä. Suurin osa johtui sähköisen asianhallinnan ongelmista.
Työeläkkeissä ja tapaturmavakuutuksessa varataan hakemusten käsittelyyn jopa neljä kuukautta, ennen kuin hakijalle maksetaan viivästyskorkoa. Termi on silloin korvauksen korotus.
”Tapaturmavakuutuksessa joudutaan usein pyytämään lääketieteellisiä lisäselvityksiä”, tapaturmayksikön päällikkö Jaana Laine Melasta sanoo.
Lakisääteisissä järjestelmissä käsittelyn katsotaan viivästyneen, jos ratkaisua ei pystytä antamaan kolmen kuukauden kuluttua siitä kuukaudesta, kun riittävä selvitys on saapunut vakuutuslaitokseen, Laine kertoo.
Korvauksen korotusta maksetaan tällä hetkellä kahdeksan prosenttia. Koron perusteena on Suomen Pankin korkolain mukainen viivästyskorko.
Vakuutuslaitosta ei velvoiteta maksamaan korotusta, jos korvaus viivästyy korvauksensaajasta johtuvasta syystä.
Eläkeyksikön päällikkö Risto Syvälä lupaa Melan maksavan korvauksen korotusta viran puolesta automaattisesti. Kärsijän ei tarvitse sitä erikseen hakea.
”Ohjelma poimii nämä viivästykset esille automaattisesti.”
Yksityispuolella vakuutusyhtiö maksaa viivästyskorkoa, jos henkilövakuutuksessa tai liikennevakuutuksessa päätös viipyy yli kuukauden. Aika lasketaan selvityksen jättämisestä.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
