Ensimmäinen maaseutuasema kymmeneen vuoteen
Suomen juna-asemien määrä on reilussa 30 vuodessa pudonnut lähes kolmannekseen. Viime vuonna asemia oli 347. Hiljaisia asemia on lakkautettu, kun käyttäjämäärät ovat olleet pieniä.
VR määrittelee, mihin pysähtyy, samoin valtio, kun on kyse sen maksamasta liikenteestä.
Viimeksi käyttöön otettiin syksyllä 2006 Mäntsälän ja Haarajoen asemat, kun Lahden oikorata valmistui. Kymmenen vuotta siitä, 2016, avautuu Orimattilaan Henna.
Ennen Hennaa lisää asemia tuo kehärata, jonka odotetaan valmistuvan vuonna 2015. Kaupunkirata yhdistää Vantaankosken radan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Suomen päärataan Vantaalla.
Ensimmäisessä vaiheessa radalle tulee viisi uutta asemaa: Vehkala, Kivistö, Aviapolis, Lentoasema ja Leinelä. Lisäksi varaukset on Petakselle, Viinikkalalle ja Ruskeasannalle. Myös Lapinkylässä varaudutaan aseman rakentamiseen tulevaisuudessa.
Investoinneista vastaava ylijohtaja Kari Ruohonen Liikennevirastosta kertoo, että lähivuosina juna-asemiin ei tule isoja muutoksia. Kehäradan asemat ja Henna ovat yksittäisiä esimerkkejä uusista asemista.
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
