Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Uusyrittäjyydestäelinvoimaa maaseudulle

    Kaikkialla on havahduttu

    pohtimaan ruuan laatua ja

    sen tuotantotapoja.

    Ruuan hintaa on maailmanlaajuisesti ja varsinkin EU:n alueella pidetty tukijärjestelmin

    alhaalla. Tukijärjestelmän maakohtaisen sovelluksen

    antamissa rajoissa elintarviketalouden ruokajärjestelmässä

    tuotettu lisäarvo on pellolta pöytään -ketjussa jakaantunut eri maissa toimijoiden neuvotteluvoiman säätelemänä.

    Suomessa elintarvikkeiden keskittynyt tukku- ja vähittäiskauppa on merkinnyt ruokaketjussa ylävirrassa oleville (alkutuottajat, jatkojalostajat) kustannusten minimointia ja siitä huolimatta alhaista arvonlisäosuutta eli katetta keskittyneen kaupan pitäessä ketjun veturina oman osuutensa

    mahdollisimman korkeana.

    Kaupan K- ja S- ryhmät, jotka

    vastaavat noin 80 prosenttia markkinoista, ovat trimmanneet tavaravirtojen läpimenot

    kuluttajille virtaviivaisiksi ja kustannustehokkaiksi sekä

    pyrkivät keskinäisen kilpailunsa

    vuoksi parantamaan tehokkuutta koko ajan.

    Lähi- ja erikoisruokatuottajien on vaikea päästä vähittäiskaupan hyllylle tehologistiikan

    reunaehtojen vuoksi. Myös pientuottajien tarjonnan

    ennustettavuuden epävarmuus vaikeuttaa erikoistuottajien pääsyä kaupan hyllyille.

    Luomu- ja erikoistuotannon tarjonnan vähäisyys maassamme on tosiasia, ja juuri tähän

    elintarviketalouden uusyrittäjyydellä olisi tarjota

    parannuksia.

    Ruokaan liittynyt keskustelu on herättänyt myös kaupunkilaiset pohtimaan ruuan laatua,

    tuotantotapoja ja ruuan jäljitettävyyttä. Samanaikaisesti nuorten aikuisten keskuudessa

    on voimistunut kohtuullistamisen (downshifting) ajattelutapa.

    Nämä kaksi arvovirtaa yhteen

    nivottuna antaa pohjan ehdotukselle, että kaupunkilaisnuoret saattaisivat hyvinkin nähdä houkuttelevana ryhtyä pienyrittäjäksi elintarvikealalle maaseudulle, mikäli heille voitaisiin tarjota siihen resurssit.

    Uusyrittäjät tarvitsevat maata, jolla viljellä valitsemaansa

    tuotetta, jatkojalostuskapasiteettia joko itse tehtynä tai

    toisen uusyrittäjän tai yrittäjän

    tekemänä. Myös rahoitukseen tarvitaan alkupääomia eli

    mikrolainoja ja osittaista Finnveran takausta. Asuntoasiatkin tulisi olla järjestyksessä.

    Miten uusyrittäjyyden edellytykset voitaisiin käytännössä

    järjestää? Miten voisimme käyttää älykkäämmin luonnonvarojamme ja bulkin asemesta tehdä erikoistuotteita?

    Maan omistavat pääosin nykyiset viljelijät, joskin vuokrapellon osuus on jo noin

    kolmannes viljellystä peltomaasta. Keskeisenä haasteena

    on vuokrapellon saanti uusyrittäjien erikoistuotantoon.

    Toisaalta uusyrittäjät tarvitsevat suhteellisen vähän viljelymaata, useimmiten vain

    muutaman hehtaarin, koska heidän tuotteensa ovat erikoistuotteita, jotka vaativat

    suhteellisen paljon työtä ja

    vähän pääomapanosta. Tavanomaisessa viljelyssä tilanne on usein päinvastoin.

    Maanvuokraaja ja uusyrittäjä

    voisivat toimia yhteistyössä, jossa esimerkiksi maanmuokkaus voitaisiin tehdä maanvuokraajan konekantaa

    hyödyntämällä.

    Vuokrasopimuksista voitaisiin asiantuntijoiden toimesta laatia erilaisia malleja, jotka

    ottavat huomioon EU:n

    säännökset, yhteistyöalueet ja mahdollisen tuotantoriskin

    jakamisen osapuolten kesken.

    Maanomistajien halukkuus vuokrata maata tulisikin selvittää maanlaajuisesti ja luoda

    rekisteri halukkaista vuokranantajista. Myös uusyrittäjäkandidaateille tulisi järjestää rekrytointitilaisuuksia ja intensiivikoulutusta tuotantoon ja jatkojalostukseen liittyen.

    Valmennuksen keston ei

    tarvitse alkuvaiheessa olla pitkä. Alkuun päästyä voidaan antaa neuvontajärjestöjen toimesta täsmävalmennusta.

    Elykeskukset voisivat omilla

    alueillaan kartoittaa viljelijöiden

    vuokraushalukkuutta, uusyrittäjien rekrytointi- ja koulutushalukkuutta. Vapaan asuntokannan kartoitus voitaisiin

    tehdä elykeskusten ja kuntien yhteisillä projekteilla.

    Valtakunnallisen projektin johtoryhmän olisi perusteltua laatia yhtenäiset raamit selvityksen tekoon, mutta annettava

    myös tietty vapaus aluekohtaisten erityispiirteiden huomioonottamiseksi.

    Jatkojalostuksen resurssikynnystä tulisi madaltaa alkuvaiheessa esimerkiksi Kiuruveden kaupungin mallilla.

    Kiuruveden kaupunki on

    rakentanut jatkojalostusta

    varten käsittelytiloja ja kylmätiloja, joita se vuokraa sopuhintaan yrittäjille. Tätä mallia voisi soveltaa muillakin alueilla innovatiivisena yrityshautomokonseptina.

    Kauppa kaupassa, kivijalkakaupat ja verkkokaupat voivat olla jakeluratkaisuja. Kauppa kaupassa olisi kaupan ryhmittymien vastaus tarjonnan lisäämiseen yksityisten yrittäjien ollessa toimijoina kivijalka- ja verkkokaupoissa.

    Pietarin ja Moskovan valtaaminen korkealaatuisalla

    erikoistuotteilla ei pitäisi olla kovin vaikeaa. S- ja K-ryhmillä sekä Stockmannilla on useita liikkeitä näissä kaupungeissa ja verkkokaupan lanseeraaminen näihin kaupunkeihin on oltava

    suomalainen yhteisprojekti. Siinä Finprollakin ja Sitralla olisi konkreettinen haaste

    toteuttaa missiotaan.

    Maaseudun elinvoimaisuus ry ajatushautomona ja konseptin kehittäjänä odottaakin pikaisia toimenpiteitä ehdotetuilla linjoilla. Yhdistys on valmis antamaan asiantuntemustaan projektien eteenpäinviemiseksi.

    Suuruuden ekonomia eli kustannustehokkuuden jatkuva

    kasvu vähentää maaseudun

    väestömäärää. Työvoimavaltainen erikoistuotanto toimii

    pienuuden laatuekonomian

    logiikalla, joka pyrkii omalta

    osaltaan parantamaan maaseudun elinvoimaisuutta

    tarjoamalla lisää työtä ja

    toimeentuloa.

    PEKKA LEHTONEN

    Kirjoittaja on dosentti ja Maaseudun elinvoimaisuus ry:n toiminnanjohtaja.

    Avaa artikkelin PDF