EU-komissio haluaa kieltää puimurien moottorinvaihdot
Esimerkiksi puimurin korjaaminen moottoria vaihtamalla voi hankaloitua, jos Euroopan komission esitys hyväksytään. Esitys on kuitenkin tyssäämässä jäsenmaiden ja EU-parlamentin käsittelyssä.Komissio esittää, että rikkoutuneen moottorin tilalle vaihdettavan uustuotantomoottorin pitäisi täyttää uudet, tiukemmat päästövaatimukset. Käytettyjä moottoreita esitetty vaatimus ei koske.
Nykysäännöillä uusi moottori saa olla samanlainen kuin koneessa aiemmin ollut.
Käytännössä vaihtamisesta tulisi mahdotonta, sillä nykyaikaiset moottorit harvoin käyvät vanhoihin koneisiin.
”Vanhat moottorit ovat mekaanisia ja uudet tietokoneohjattuja. Koneisiin vaihdetaan tehdashuollettuja moottoreita, jotka ovat samanlaisia kuin vanha”, John Deeren koneita huoltava Tapani Laukkanen sanoo.
Euroopan tuottajajärjestön Copa-Cogecan mukaan viljelijät joutuvat suotta ostamaan uuden koneen, jos moottoria ei voi vaihtaa.
Esitys koskee rekisteröimättömiä työkoneita, kuten leikkuupuimureita. Traktoreita esitys ei koske.
Jäsenmaat vaativat poikkeusta
EU:n jäsenmaat vaativat esitykseen vaihtomoottoreita koskevaa poikkeusta. Asia oli esillä EU:n neuvostossa kesäkuun lopulla. Myös EU-parlamentissa vaihtokielto on aiheuttanut vastustusta.
”Vaihtomoottoriasia oli esillä loppuun asti, lopulta päädyttiin versioon, jossa koneeseen saisi edelleen vaihtaa saman päästöluokan moottorin”, Suomea neuvoston työryhmässä edustanut Trafin erityisasiantuntija Keijo Kuikka sanoo.
Komission ehdotuksen mukaan sääntö koskisi yli kymmenen vuoden ikäisiä koneita.
Parlamentin ympäristövaliokunnassa on ehdotettu, että isoilla koneilla raja olisi 16 vuodessa ja pienillä kymmenessä.
Brittimeppi Ian Duncan esittää aikarajan poistamista. Valiokunta käsittelee ehdotusta syyskuussa.
Copa-Cogecan mielestä ikärajan pitäisi olla vähintään 20–25 vuotta, jos lainkaan.
25 vuoden aikaraja kattaisi paremmin koneen käyttöiän, jolloin moottorivaurio ei pakottaisi vaihtamaan koko konetta.
Ilmastopäästöihin ehdotus vaikuttaa Copa-Cogecan mukaan vain vähän, sillä kaikista maatalouskoneista kahteen prosenttiin vaihdetaan moottori.
Sääntöä ei ole varsinaisesti tarkoitettu maatalouskoneita varten, vaan sillä yritetään vaikuttaa suuren luokan auto- ja moottoriteollisuuteen, jotta niiden valmistamien koneiden ilmastovaikutus pienenisi.
”Maatalouden vaihtokoneiden alaluokka on siellä jäänyt huomiotta”, Copa-Cogecan pääsihteeri Pekka Pesonen kertoo.
Samaa mieltä on Laukkanen.
”On eri asia vahtia rekan moottoreita, sillä niillä ajetaan yötä päivää. Suomessa puimuri voi olla ostettu vuonna 1990 ja sillä on vielä käyttötunteja jäljellä”, Laukkanen sanoo.
Hän arvioi, että jos moottoria ei voi vaihtaa tai korjata, konevalmistajat alkavat käyttää kertakäyttömoottoreita.
Työkoneiden päästörajoja koskevan asetuksen käsittely jatkuu syksyllä EU-parlamentin ja neuvoston kesken. Sen on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2017 alusta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


