Matkailu- ja ravintola-alan myynti kasvoi
Yksityinen kulutus kasvoi, samoin matkailijoiden yöpymiset muualta kuin Venäjältä.Matkailu- ja ravintola-alan alkuvuosi on sujunut yleistä taloustilannetta paremmin, sillä alan myynti kasvoi hieman tammi–syyskuussa.
Anniskeluravintoloiden myynti nousi ruokamyynnin kasvun ansiosta. Alkoholimyynnin lasku jatkui, samoin pikaruokaravintoloiden myynnin kasvu, kertoo Mara eli Matkailu- ja ravintola-alan palvelut ry.
Alan yritykset odottavat myös meneillään olevalta pikkujoulukaudelta pientä kasvua. Se kasvattaisi alan myyntiä vuoden kaikilla neljänneksillä.
Hotelliyöpymisissä kotimaiset yöpymiset lisääntyivät pitkästä aikaa. Aasiasta ja EU-maista tulevat matkailijat paikkasivat venäläisten yöpymisten jyrkkää laskua. Aasialaisten yöpymiset kasvoivat yli 20 prosenttia ja kiinalaisten yöpymiset jopa yli 40 prosenttia.
Mahdollisuudet aasialaisten matkailun kasvulle ovat MaRan mukaan valtavat. Käynnissä on StopOver Finland –hanke, jolla yritetään saada 45 prosenttia enemmän rekisteröityjä majoitusöitä Aasiasta vuoteen 2018 mennessä.
Venäläisten matkailua Suomeen vähentää edelleen heikko rupla. MaRan ennusteen mukaan tänä uutenavuotena venäläisten asiakkaiden määrä jää edellisvuodesta. Tilanteen arvioidaan pysyvän sesongin jälkeen ennallaan ja laskun jatkuvan myös alkuvuodesta.
Majoitus- ja ravintola-ala ennakoi alan yritysten myynnin laskevan alkuvuonna, sillä kuluttajien luottamus on kääntynyt laskuun ja yksityisen kulutuksen näkymät ovat tätä vuotta synkemmät. Talouskasvu ja työllisyys ovat Suomessa tällä hetkellä kulutuksen varassa, ja MaRa toivookin hallitukselta ansiotuloveron kevennyksiä ostovoiman kohentamiseksi. Arvonlisäveroa ei saa kiristää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

