Sote vaatii laajan rahoituspohjan
Julkisuuteen nyt noussut esitys erikoissairaanhoidon siirtämisestä väestöpohjiltaan suurien erva-alueiden järjestämisvastuulle on askel oikeaan suuntaan. Se ei kuitenkaan vielä riitä kestävän ja tehokkaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Perusterveydenhuolto jää edelleen heikoksi ja huonosti toimivaksi. Lääkäripulaa ei näin saada korjattua. Monet terveyskeskukset pyörivät lyhytaikaisten keikkalääkäreiden turvin, eivätkä lääkärit opi tuntemaan asiakaskuntaansa.
Tästä johtuen perusterveydenhuollosta tullaan kirjoittamaan turhia lähetteitä erikoissairaanhoitoon ja osa sairauksista todetaan liian myöhään. Tämä nostaa kuntien kustannuksia.
Jos maahan halutaan saada kustannustehokas ja toimiva sote-malli, se pystytään rakentamaan viiden erva-alueen varaan.
Parhaassa vaihtoehdossa erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto ja koko sosiaalitoimi ovat kokonaisuudessaan samojen järjestämisvastuualueiden alaisuudessa. Nämä sote:n osa-alueet menevät toistensa kanssa päällekkäin.
Kaikkia ohjaava yksi ja sama päätöksentekojärjestelmä käyttäisi apunaan sekä julkista että yksityistä palvelutuotantoa. Malli antaisi mahdollisuuden suurelle asiakasvalinnalle palvelujen käytön osalta sekä antaisi esimerkiksi laitospalveluja käyttävälle vanhukselle mahdollisuuden siirtyä omaistensa lähelle elämänsä viimeisiksi hetkiksi. Kun rahoituspohja on laaja, se antaa suuremmat toimintaedellytykset. Malli turvaa sote-palveluille kestävän rahoituspohjan ja antaa mahdollisuudet todella merkittäviin kustannussäästöihin. Lähipalvelujen turvaamiseksi tarvitaan lisäksi myös lainsäätäjän taholta tulevaa normitusta.
Kuntien varallisuuseroista ja erilaisista väestöpohjista johtuen viiden erva-alueen rahoitus olisi järjestettävä kapitaatiopohjaiseksi.
Siinä alueen kaikilla kunnilla on yhteisvastuu kustannuksista ja kaikkien kuntien maksuosuus pohjautuisi suoraan asukasmäärään. Jokaisesta saman erva-alueen kuntalaisesta maksetaan sama maksuosuus eikä maksua sidota palvelujen käyttömäärään.
Tässä yhteydessä on tarkoituksenmukaista tehdä myös kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistaminen.
Kun uudessa sote-mallissa sosiaali- ja terveydenhuoltoon tarkoitetut valtionosuudet ohjataan uusille erva-alueille, se estäisi kuntia käyttämästä näitä varoja muihin tarkoituksiin. Malli ratkaisisi myös kuntauudistuksen täysin vapaaehtoiselta pohjalta toteutuvin kuntaliitoksin.
SuPer on esitellyt mallin ensimmäisen kerran neljä vuotta sitten.
Silja Paavola
puheenjohtaja
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
