Autoliitto vastustaa maanteiden nopeusrajoitusten alentamista: ”Täsmärajoitukset ovat huomattavasti parempia”
Väylävirasto on päivittämässä maantieverkon nopeusrajoitusohjetta ja esittää monien 100 km/h teiden nopeusrajoituksen alentamista. Autoliitto vastustaa päätöstä, ja suhtautuu kriittisesti laskelmiin liikenneturvallisuushyödyistä.
Väyläviraston laskelmien mukaan nopeusrajoitusten laskeminen johtaisi arviolta seitsemän kuolonkolarin vähenemiseen vuodessa. Kuva: Sanne KatainenAutoliitto vastustaa Väyläviraston päätöstä alentaa kategorisesti nopeusrajoituksia ja suhtautuu kriittisesti teoreettisiin laskelmiin liikenneturvallisuushyödyistä.
Autoliiton mukaan rajoitusten alentamiseen liittyy riski, että rajoituksia noudattava suuri enemmistö ei enää koe rajoituksia liikenneympäristöä vastaavaksi ja on valmis rikkomaan niitä.
”Onnettomuustietoon perustuvat täsmärajoitukset, jotka valtaosa kokee mielekkäiksi, ovat huomattavasti parempia toimenpiteitä”, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tiedotteessa.
Nopeusrajoitusten alentaminen pidentää myös matka-aikoja. Tiedotteen mukaan yksilön kannalta on yhdentekevää, kuinka paljon keskimäärin esityksessä nimettyjen kaupunkien saavutettavuus heikkenee muutoksen myötä. Oleellista heille on se, miten arjen liikkuminen muuttuu, ja paljonko se juuri heidän olosuhteissaan vaatii aikaa.
Väylävirastossa on käynnissä maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivitys, jonka tavoitteena on, että nopeusrajoitusjärjestelmä on kokonaisuutena johdonmukainen ja linjassa nykyisten liikenne- ja ympäristöolosuhteiden kanssa. Uuden ohjeen mukaan nopeusrajoitus laskisi 100 km/h:sta 80 km/h:aan noin 1800 kilometrillä.
Muutos kohdistuu teihin, joilla onnettomuusriski on kohonnut. Näitä teitä ovat vähäliikenteiset maantiet ja vilkasliikenteiset tiejaksot, joilla kohtaamisonnettomuusriski on kohonnut.
Väyläviraston laskelmien mukaan nopeusrajoitusten laskeminen johtaisi arviolta seitsemän kuolonkolarin vähenemiseen vuodessa. Niemisen mielestä laskennallisten arvioiden sijaan pitäisi selvittää todellinen onnettomuustieto tieosuuksilla, joiden rajoituksia ollaan laskemassa, ja tehdä päätöksiä sen perusteella.
”Nopeusrajoitusohjetta arvioitaessa tulisi myös jättää huomiotta törkeästä piittaamattomuudesta, kuten rattijuopumuksesta, törkeistä ylinopeuksista tai tahallisuudesta johtuneet onnettomuudet, joissa ei nopeusrajoituksella ole mitään merkitystä”, Nieminen toteaa.
Autoliitto antoi Väylävirastolle lausunnon maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivittämisestä torstaina 4.7.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






