Maakunnat vaativat päätösvaltaa raideasioissa
Päätökset raideyhteyksien lakkautuksista on tehty keskusjohtoisesti ja paikallisia kuulematta, maakunnissa koetaan.”Asioista pitäisi keskustella paikallisten toimijoiden kanssa ja pyytää lausunnot ennen kuin päätöksiä tehdään. Asioiden käsittelytapaa olisikin muutettava. Niitä alueita, joita päätökset koskettavat, pitäisi aidosti kuulla”, Keski-Suomen maakuntajohtaja Anita Mikkonen toteaa.
Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntajohtajien viesti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) on selkeä: raideyhteydet maakunnissa on turvattava.
”Poikittaisliikenteen jatkuminen rataosuudella Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä on turvattava. On joko luovuttava ostopalveluiden leikkauksista tai tehtävä uusi sopimus VR:n ja ministeriön välille, jolla mahdollistetaan uusien liikennetoimijoiden pääsy rataosuuksille, joilla VR:n toiminta lakkaa”, maakuntien yhteistiedotteessa todetaan.
Kolmen maakunnan delegaatio vieraili ministeri Bernerin pakeilla lokakuun puolivälissä.
Kerrannaisvaikutukset selvittämättä
Mikkonen kritisoi myös tapaa, jolla leikkauksia toteutetaan.
”Ongelmallista on, että tässä on katsottu vain säästöjä paperilla eikä lainkaan arvioitu raideliikenteen kerrannaisvaikutuksia.”
Jyväskylän, Seinäjoen ja Vaasan kasvavien kaupunkiseutujen sekä radanvarsikuntien varrella asuu noin 350 000 ihmistä.
Hallitusohjelman mukaan julkisia investointeja suunnataan perustienpitoon, rataverkkoon sekä terminaaleihin. Rataliikenne on myös ympäristön ja ilmastopäästöjen näkökulmasta järkevin ratkaisu.
”Viestimme täältä maakunnista on, että haluamme olla aidosti mukana siinä päätöksenteossa, joka koskettaa julkista liikennettä, raideliikennettä sekä näiden kerrannaisvaikutuksia”, Mikkonen tähdentää.
Raideliikenteen kilpailutus käynnistyy
Rautatieliikenteen kilpailun avaamiseksi on erilaisia vaihtoehtoisia tapoja, joiden selvittäminen nyt käynnistyy.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan supistuville tai lakkaaville palveluille etsitään korvaavia järjestämistapoja.
”Kilpailun avaamisen yhteydessä on tarkoitus tehostaa rautatiesektoria kokonaisuutena. Tämä edellyttää rautatieliikenteen eri toimijoiden roolien selkeyttämistä”, ministeriön tiedotteessa todetaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

