Émile Durkheim –uskonnollinen sosiologi
vierasyliö
”Alussa kaikki oli uskonnollista”,
kirjoitti Émile Durkheim
teoksessaan Itsemurha. Durkheimin uskonnon määrittelyä ja ihmisten sosiaalista toimintaa
koskevat tutkimukset ovat edelleen kirpaisevan ajankohtaisia.
Ranskalaisen sosiologi ja antropologi Émile Durkheimin kuolemasta tuli kuluneeksi
95 vuotta viime vuoden marraskuun 15. päivä.
Rabbi-isän ja porvarissukuisen äidin vuonna 1858 syntynyt vesa
kasvoi ortodoksijuutalaisessa
yhteisössä. Durkheimista ei kuitenkaan tullut sukunsa
perinteen jatkajaa.
Hänen loistava koulumenestyksensä avasi ovet Pariisiin eliitin opinahjoon École Normale Supérieureen sekä aikanaan ensimmäiseksi Pariisin yliopiston sosiologian professoriksi.
Durkheimia, joka oli moraalin tieteellisestä tutkimisesta kiinnostunut rationalisti, pidetään yhtenä vaikutusvaltaisimmista
inhimillisen maailman kokonaisvaltaisista ajattelijoista.
Poliittiselta kannaltaan liberaali ja eräänlainen sosialisti Durkheim piti aikansa yhteiskunnan ongelmien syynä
moraalin rappeutumista sekä katolisen kirkon ylivaltaa.
Siitä huolimatta hän korosti
uskonnon yhteisöä rakentavaa merkitystä.
Durkheim halusi korvata
katolilaisuuden sosiologialla,
koska hän uskoi sosiologian tarjoavan keinoja yhteiskunnallisiin ongelmiin vaikuttamiseen.
Durkheimin teoksista on
suomennettu teokset ”Sosiaalisesta työnjaosta”, ”Sosiologian metodisäännöt”, ”Itsemurha” sekä hänen pääteoksensa, sata vuotta sitten valmistunut
”Uskontoelämän alkeismuodot”.
Pääteoksessaan hän määritteli uskonnon niin, että uskonnollinen ja sosiaalinen sulautuvat lopulta yhteen. Ne ovat käsitteinä hänen mukaansa
synonyymeja. Uskonto tulisi kohdata uskonnollisen ihmisen näkökulmasta.
Ihmiset mieltävät olemassaolonsa välttämättömyydet maailmankatsomuksestaan tai uskonnostaan riippumatta. Durkheim lähestyy uskontoa ajatuksella yliluonnollisesta: siitä ei voi saada tietoja eikä
sitä voida myöskään ymmärtää.
Toisaalta hän tutkii uskontoa jumala-käsitteen kautta.
Joistakin suurista uskonnoista puuttuu idea jumalista tai
hengistä. Silti uskonnossa on Durkheimin näkemyksen
mukaan olemassa kirkollisia seremonioita eli riittejä, jotka eivät riipu jumalia tai henkiolentoja tarkoittavista ajatuksista.
Uskonto on myyteistä, opinkappaleista, riiteistä ja seremonioista koostuva mutkikas kokonaisuus.
Kaikissa tunnetuissa uskonnollisissa uskomuksissa on piirteenä
jako pyhään ja profaaniin eli maalliseen.
Durkheim pitää pyhän ja profaanin välistä eroa niin
absoluuttisena, ettei inhimillisen ajattelun historiassa ole toista esimerkkiä kahdesta
keskenään niin jyrkästi vastakkaisesta luokasta.
Kiellot suojelevat ja eristävät pyhiä asioita. Profaanit asiat ovat sen sijaan niitä, joihin
kieltoja sovelletaan ja joiden pitää pysytellä etäisyyden
päässä pyhistä asioista.
Uskonnollisten uskomusten mielikuvat ilmentävät joko
pyhien seikkojen luonnetta keskenään tai suhteessa
profaaneihin seikkoihin.
Tietty määrä pyhiä asioita muodostaa omanlaisensa
yhtenäisen järjestelmän. Näin uskomusten kokonaisuudesta
ja niitä vastaavista riiteistä ”syntyy” uskonto.
Uskonto on pikemminkin erillisten ja itsenäisten osien kokonaisuus kuin yksi ja ainut idea tai periaate, näkee Durkheim. Siksi hän erottaa toisistaan
uskonnon ja magian, koska
uskonnolliset uskomukset
aikaansaavat ykseyttä ja magian kannattajilla ei puolestaan ole yhteenkuuluvuutta eikä kirkkoa.
Uskonto on yhteisöllisyyden
syy ja seuraus. Uskontoa on mahdollista tarkastella elävänä ilmiönä.
Durkheimin näkemys pyhän ja profaanin erosta on laajalti
hyväksytty erääksi uskonnon määrittelyn ja tarkastelun
lähtökohdaksi. Hänen vaikutuksestaan uskontoa on tarkasteltu sosiologiassa, antropologiassa ja uskontotieteen saralla ensisijaisesti eräänlaisena
sosiaalisena annettuna ilmiönä.
Uskonnollisessa elämässä on olennaista pyhään liittyvä
uskomusten ja tapojen järjestelmä. Sen osana eurooppalainen kristillinen moraali on heikkenemässä, Durkheimin mielestä suorastaan vanhenemassa.
Durkheim havaitsi, että
yksilön persoonallisuuden kunnioittaminen niin lähimmäisessä kuin itsessä ei kuitenkaan lopulta ylety kristilliseksi ajatukseksi saakka. Tässä
suhteessa hän epäili aikansa uskontojen jumalia.
Ovatko nykyisen lähimmäisenrakkautemme taustalla
individualistiset vai kristilliset pyrkimykset? Mihin epäilevä eurooppalainen asemoi tänään itsensä?
Useat tutkimustulokset
kertovat, että uskonnon
harjoittaminen vähenee ja sen myötä Jumalaan uskominen koskettaa henkilökohtaisesti yhä harvempaa.
Tilalle tulee tällöin jotain muuta. Ihmisessä sisäsyntyisenä oleva jumalakaipuu tarvitsee jonkin perustan ja jonkun,
johon ankkuroitua.
Vaikka kristinuskon asema olisikin horjumassa eurooppalaisessa ajattelutavassa, ei sen sisältö siitä huolimatta ole
vanhentunutta tai tarpeetonta. Sen vahva traditio on kestävä ja sanoma edelleen vastaanottamisen arvoinen.
TERO SAAPUNKI
Kirjoittaja on torniolainen
seurakuntapastori.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
