Lievennyksen jälkeen jakeluvelvoitetta kiristetään entisestään
Kiristys tekee polttoaineista entistäkin kalliimpia.Hallitus päätti ensin alentaa hieman polttoaineiden jakeluvelvoitetta, mikä laski hiukan niiden hintoja.
Kirvelevää suolaa haavoihin tuo se, että väliaikaisen lievennyksen jälkeen jakeluvelvoitetta kiristetään entistä tiukemmalle. Se johtaa roimiin hinnannousuihin.
Eduskunnan talousvaliokunta totesi mietinnössään, että jakeluvelvoitteen alentaminen ei lisää globaaleja päästöjä. Tästä kommentistahan voi suoraan päätellä, että tiukentamalla jakeluvelvoitetta päästöt eivät edes vähene.
Eduskunnalle olisi parempi vaihtoehto edellyttää, että jakeluvelvoitteen muutokset eivät saisi aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia polttoaineiden hintoihin. Tässä maailmantilanteessa Suomi voisi erityisolosuhteisiinsa vedoten hakea poikkeuslupaa poiketa jakeluvelvoitteen vähimmäisvaatimuksesta.
Ministeri Mika Lintilän (kesk.) eduskunnalle esittelemän uuden lain on arvioitu pahimmallaan nostavan polttoaineiden hintoja jopa 0,40 euroa litraa kohti. Tämä on karmeaa kuultavaa maaseudulla asuville ihmisille.
Onko tämän viherpestyn esityksen tarkoitus saada joidenkin poliitikkojen omatunto puhtaammaksi? Vai onko tarkoitus vain nöyryyttää suomalaista polttoaineiden käyttäjää? Kiristys tuntuu oikeastaan vain kiusanteolta suomalaiselle maa- ja metsätaloudelle, yrittämiselle ja autojen käyttäjille.
Jakeluvelvoitetta tulisi mielestäni helpottaa. Samoin dieselveron voisi poistaa. Toivoisin hallituspuolueilta vielä vakavaa harkintaa polttoaineasiassa.
Minna Reijonen
kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen (ps.)
Kuopio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




