Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Kotikunta–maakuntamalli onratkaisu kuntapalveluiden haasteisiin

    Suomi ansaitsee kestävän ja

    aidon uudistuksen kuntatalouden ja palveluiden turvaamiseksi.

    Meidän pitää päästä lääkäriin,

    kun siihen on tarve. Meidän potilastietomme on oltava

    helposti lääkärin saatavilla.

    Sairaanhoitajien ja opettajien pitää pystyä keskittymään

    perustehtäväänsä byrokratian tai toisarvoisten asioiden

    hoitamisen sijaan.

    Väestömme vanhenee ja työikäisten määrä laskee. Haasteisiin löytyy ratkaisuja, niihin

    tulee nyt rohkeasti tarttua.

    Hallituksen suurkuntahanke ei ratkaise ongelmia. Keskittämisellä ei saada palveluja

    parannettua.

    Tutkimusten mukaan

    tehokkaimmin päivähoitopalvelut järjestää alle 2 000 asukkaan kunta. Sen sijaan erikoissairaanhoitoon tarvitaan noin 250 000 asukaspohja.

    Jos katsomme keskimääräistä kuntakokoa Euroopassa,

    huomaamme, että meillä on

    jo nyt suuret kunnat. Vaikka asutuksemme on harvaa, kunnassa asuu meillä keskimäärin

    16 500 ihmistä. Euroopassa keskiarvo on 5 400 asukasta.

    Hallituksen kaavailema

    yksiportainen malli, jossa

    jättikunnat hoitaisivat kaikki

    palvelut, on toteutettu vain muutamassa pienessä maassa kuten Luxemburgissa, Maltalla

    ja Kyproksella. Ne eivät sovi esimerkeiksi meille tässä

    asiassa.

    Olen miettinyt asiaa paljon, kuunnellut ja lukenut alan

    asiantuntijoita. Yksi malli on noussut ylitse muiden. Sille

    on myös erittäin laaja asiantuntijoiden tuki. Se on

    Keskustan esittämä kotikunta–maakuntamalli.

    Tässä mallissa kuntakoko

    ei ole ratkaiseva, kunhan se

    selviää perustehtävistään.

    Kotikunnan tehtävät liittyvät asukkaiden päivittäiseen

    elämään, arjen turvallisuuteen ja asumisen viihtyvyyteen. Näitä

    ovat esimerkiksi päivähoito, peruskoulu, kulttuuri, kirjasto, asuminen, kaavoitus sekä elinvoima eli työpaikat ja yritystoiminnan edellytysten luonti paikallisesti.

    Näistä tehtävistä selviää

    hyvin niin 11 000 asukkaan

    Nivala kuin 2 000 asukkaan Karviakin. Nämä ovat siis kotikunnan tehtäviä.

    Selviävätkö nämä kunnat

    erikoissairaanhoidosta tai

    perusterveydenhoidosta?

    Eivät eikä niiden tarvitsekaan selvitä. Keskeiset

    sosiaali- ja terveyspalvelut voidaan hoitaa suuremmilla hartioilla. Erikoissairaanhoito

    tehdään nyt jo 20 sairaanhoitopiirissä. Ei tässä sen kummemmasta hallintohimmelistä ole kysymys.

    Uudistus voidaan tehdä

    olemassa olevia rakenteita käyttäen ja suuresta osasta

    byrokratiaa voidaan luopua.

    Keskustan mallissa laajempia hartioita vaativat tehtävät

    hoidetaan maakunnittain.

    Näitä ovat muun muassa

    perusterveydenhoito, erikoissairaanhoito, sosiaalitoimi,

    toisen asteen koulutus, maakunnan tason liikenne-, maankäyttö- ja kaavoitusasiat sekä alueen yhteiset työpaikkojen

    lisäämiseen ja yrittäjyyden

    edellytysten parantamiseen

    tähtäävät toimet.

    Tässä purkautuu paljon ylimääräistä hallintoa nykyiseen verrattuna. Lääkäriin pääsee edelleen esimerkiksi tutussa

    terveyskeskuksessa, mutta

    ihmiset voivat yhtä hyvin

    käydä naapurikunnan terveyskeskuksessa asioiden hoitamisen lomassa.

    Keskustan vaihtoehdossa

    jokaisessa kotikunnassa säilyy terveyskeskus.

    Kotikunta–maakuntamallissa

    turvataan katkeamaton hoitoketju. Se tarkoittaa esimerkiksi

    välitöntä kuntoutusta suuren leikkauksen jälkeen. Olennaista tässä on se, että koko hoitoketjun järjestämisvastuu on samalla

    taholla eli maakunnalla.

    Malli tarkoittaa myös henkilökunnan tehokkaampaa käyttämistä. Se tarkoittaa käytännössä lääkäripulan helpottumista

    terveyskeskuksissa ja henkilöstön nykyistä joustavampaa etenemistä eri tehtäviin saman organisaation sisällä.

    Kustannukset alenevat

    nykyisiin ratkaisuihin verrattuna.

    Siitä on näyttöä esimerkiksi

    Etelä-Karjalan maakunnallisesta kokeilusta.

    Yksi väite maakuntamallia

    vastaan on ollut hallintohimmeleiden kasvaminen. Se ei pidä

    paikkaansa. Hallinto kevenee nykytilaan verrattuna.

    Toinen väite on ollut demokratiavaje. Sekään ei pidä

    paikkaansa.

    Keskustan vaihtoehdossa päättäjät voidaan valita maakuntavaltuustoihin samoissa vaaleissa kuin kuntapäättäjätkin.

    Toinen vaihtoehto on valita kunnanvaltuutetuista kunnan edustajat maakuntahallintoon.

    Hallituksen suurkuntahanke toimii kuntatalouden ja kansantalouden kannalta täysin päinvastoin kuin hallitus väittää. Menot lisääntyvät ja byrokratia kasvaa. Esimerkiksi Tanskassa kävi juuri näin.

    Tuottavuus ja tehokkuus

    uhkaavat heikentyä ja kestävyysvaje syvenee. Lähidemokratia näivettyy. Hallituksen uudistukselle ei löydy tieteellistä tukea mistään päin maapalloa.

    Oma mallimme perustuu tutkittuun tietoon, onnistuneisiin

    kokemuksiin Suomessa ja

    muualla maailmassa sekä ennen kaikkea kansalaisten toiveisiin palveluiden toimivuudesta.

    Suomi ansaitsee toimivan

    terveydenhuollon. Tämä edellyttää nykyisten tietojärjestelmien saamista yhteensopiviksi kansallisen potilasarkiston kanssa. Uudistus on helpompi toteuttaa Keskustan esittämän kotikunta–maakuntamallin pohjalta.

    Kaksiportainen malli keventää nykyisiä rakenteita, eikä luo

    uusia tilalle kuten hallituksen kuntaharjoitus. Hallituksen mallissa olisi ainakin peruskunta,

    isäntäkunta, ”torpparikunta”, erikoissairaanhoidon erityisvastuualueet sekä jopa satoja kunnanosavaltuustoja.

    Hallitus on vaatinut oppositiolta rakentavia ehdotuksia. Keskusta tarjoaa nyt selkeän vaihtoehdon hallituksen suurkuntahankkeelle.

    Tarvitsemme uudistuksia ja teemme niitä mielellämme,

    kuten olemme tehneet tähänkin saakka. Keskustan lähtökohtana on ihminen, hänen palvelunsa ja aito kansanvalta.

    Tästä näissä vaaleissa on

    kysymys: rakennetaanko keskitettyä Suomea vai koko Suomea. Äänestäjä – sinä päätät.

    JUHA SIPILÄ

    Kirjoittaja on kansanedustaja ja Suomen Keskustan puheenjohtaja.

    Avaa artikkelin PDF