vierasyliö Kotikunta–maakuntamalli onratkaisu kuntapalveluiden haasteisiin
Suomi ansaitsee kestävän ja
aidon uudistuksen kuntatalouden ja palveluiden turvaamiseksi.
Meidän pitää päästä lääkäriin,
kun siihen on tarve. Meidän potilastietomme on oltava
helposti lääkärin saatavilla.
Sairaanhoitajien ja opettajien pitää pystyä keskittymään
perustehtäväänsä byrokratian tai toisarvoisten asioiden
hoitamisen sijaan.
Väestömme vanhenee ja työikäisten määrä laskee. Haasteisiin löytyy ratkaisuja, niihin
tulee nyt rohkeasti tarttua.
Hallituksen suurkuntahanke ei ratkaise ongelmia. Keskittämisellä ei saada palveluja
parannettua.
Tutkimusten mukaan
tehokkaimmin päivähoitopalvelut järjestää alle 2 000 asukkaan kunta. Sen sijaan erikoissairaanhoitoon tarvitaan noin 250 000 asukaspohja.
Jos katsomme keskimääräistä kuntakokoa Euroopassa,
huomaamme, että meillä on
jo nyt suuret kunnat. Vaikka asutuksemme on harvaa, kunnassa asuu meillä keskimäärin
16 500 ihmistä. Euroopassa keskiarvo on 5 400 asukasta.
Hallituksen kaavailema
yksiportainen malli, jossa
jättikunnat hoitaisivat kaikki
palvelut, on toteutettu vain muutamassa pienessä maassa kuten Luxemburgissa, Maltalla
ja Kyproksella. Ne eivät sovi esimerkeiksi meille tässä
asiassa.
Olen miettinyt asiaa paljon, kuunnellut ja lukenut alan
asiantuntijoita. Yksi malli on noussut ylitse muiden. Sille
on myös erittäin laaja asiantuntijoiden tuki. Se on
Keskustan esittämä kotikunta–maakuntamalli.
Tässä mallissa kuntakoko
ei ole ratkaiseva, kunhan se
selviää perustehtävistään.
Kotikunnan tehtävät liittyvät asukkaiden päivittäiseen
elämään, arjen turvallisuuteen ja asumisen viihtyvyyteen. Näitä
ovat esimerkiksi päivähoito, peruskoulu, kulttuuri, kirjasto, asuminen, kaavoitus sekä elinvoima eli työpaikat ja yritystoiminnan edellytysten luonti paikallisesti.
Näistä tehtävistä selviää
hyvin niin 11 000 asukkaan
Nivala kuin 2 000 asukkaan Karviakin. Nämä ovat siis kotikunnan tehtäviä.
Selviävätkö nämä kunnat
erikoissairaanhoidosta tai
perusterveydenhoidosta?
Eivät eikä niiden tarvitsekaan selvitä. Keskeiset
sosiaali- ja terveyspalvelut voidaan hoitaa suuremmilla hartioilla. Erikoissairaanhoito
tehdään nyt jo 20 sairaanhoitopiirissä. Ei tässä sen kummemmasta hallintohimmelistä ole kysymys.
Uudistus voidaan tehdä
olemassa olevia rakenteita käyttäen ja suuresta osasta
byrokratiaa voidaan luopua.
Keskustan mallissa laajempia hartioita vaativat tehtävät
hoidetaan maakunnittain.
Näitä ovat muun muassa
perusterveydenhoito, erikoissairaanhoito, sosiaalitoimi,
toisen asteen koulutus, maakunnan tason liikenne-, maankäyttö- ja kaavoitusasiat sekä alueen yhteiset työpaikkojen
lisäämiseen ja yrittäjyyden
edellytysten parantamiseen
tähtäävät toimet.
Tässä purkautuu paljon ylimääräistä hallintoa nykyiseen verrattuna. Lääkäriin pääsee edelleen esimerkiksi tutussa
terveyskeskuksessa, mutta
ihmiset voivat yhtä hyvin
käydä naapurikunnan terveyskeskuksessa asioiden hoitamisen lomassa.
Keskustan vaihtoehdossa
jokaisessa kotikunnassa säilyy terveyskeskus.
Kotikunta–maakuntamallissa
turvataan katkeamaton hoitoketju. Se tarkoittaa esimerkiksi
välitöntä kuntoutusta suuren leikkauksen jälkeen. Olennaista tässä on se, että koko hoitoketjun järjestämisvastuu on samalla
taholla eli maakunnalla.
Malli tarkoittaa myös henkilökunnan tehokkaampaa käyttämistä. Se tarkoittaa käytännössä lääkäripulan helpottumista
terveyskeskuksissa ja henkilöstön nykyistä joustavampaa etenemistä eri tehtäviin saman organisaation sisällä.
Kustannukset alenevat
nykyisiin ratkaisuihin verrattuna.
Siitä on näyttöä esimerkiksi
Etelä-Karjalan maakunnallisesta kokeilusta.
Yksi väite maakuntamallia
vastaan on ollut hallintohimmeleiden kasvaminen. Se ei pidä
paikkaansa. Hallinto kevenee nykytilaan verrattuna.
Toinen väite on ollut demokratiavaje. Sekään ei pidä
paikkaansa.
Keskustan vaihtoehdossa päättäjät voidaan valita maakuntavaltuustoihin samoissa vaaleissa kuin kuntapäättäjätkin.
Toinen vaihtoehto on valita kunnanvaltuutetuista kunnan edustajat maakuntahallintoon.
Hallituksen suurkuntahanke toimii kuntatalouden ja kansantalouden kannalta täysin päinvastoin kuin hallitus väittää. Menot lisääntyvät ja byrokratia kasvaa. Esimerkiksi Tanskassa kävi juuri näin.
Tuottavuus ja tehokkuus
uhkaavat heikentyä ja kestävyysvaje syvenee. Lähidemokratia näivettyy. Hallituksen uudistukselle ei löydy tieteellistä tukea mistään päin maapalloa.
Oma mallimme perustuu tutkittuun tietoon, onnistuneisiin
kokemuksiin Suomessa ja
muualla maailmassa sekä ennen kaikkea kansalaisten toiveisiin palveluiden toimivuudesta.
Suomi ansaitsee toimivan
terveydenhuollon. Tämä edellyttää nykyisten tietojärjestelmien saamista yhteensopiviksi kansallisen potilasarkiston kanssa. Uudistus on helpompi toteuttaa Keskustan esittämän kotikunta–maakuntamallin pohjalta.
Kaksiportainen malli keventää nykyisiä rakenteita, eikä luo
uusia tilalle kuten hallituksen kuntaharjoitus. Hallituksen mallissa olisi ainakin peruskunta,
isäntäkunta, ”torpparikunta”, erikoissairaanhoidon erityisvastuualueet sekä jopa satoja kunnanosavaltuustoja.
Hallitus on vaatinut oppositiolta rakentavia ehdotuksia. Keskusta tarjoaa nyt selkeän vaihtoehdon hallituksen suurkuntahankkeelle.
Tarvitsemme uudistuksia ja teemme niitä mielellämme,
kuten olemme tehneet tähänkin saakka. Keskustan lähtökohtana on ihminen, hänen palvelunsa ja aito kansanvalta.
Tästä näissä vaaleissa on
kysymys: rakennetaanko keskitettyä Suomea vai koko Suomea. Äänestäjä – sinä päätät.
JUHA SIPILÄ
Kirjoittaja on kansanedustaja ja Suomen Keskustan puheenjohtaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
