Kaupan työvoima pienenee 10 000 hengellä
Vähittäiskaupan työllisyys kasvoi vielä viime vuoden alkupuolella kolme prosenttia. Jälkipuoliskolla alkanut lasku jatkuu arviolta ensi vuoteen saakka. Mikko Mela Kuva: Viestilehtien arkistoKuluttajan ostovoima heikkenee ja verkkokauppa lisää kilpailua. Siksi kaupan alan yrityksissä on loppuvuonna 6 000 henkilöä vähemmän töissä kuin nyt vuoden alussa, ennustaa Kaupan liitto.
Määrä vastaa yli kahta prosenttia koko alan työvoimasta. Viime vuonna työvoima väheni 4 000 hengellä.
Työvoiman määrä tuskin kääntyy kasvuun ensi vuonnakaan, arvioi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
”Taloudessa ei ole nopean kasvun edellytyksiä, joten ei ole myöskään työllistymisen kasvun mahdollisuuksia”, Kurjenoja sanoo.
Liitto ei vielä osaa arvioida, onko työvoiman vähentymisellä vaikutusta kesätyöpaikkojen määrään.
Viime kesänä kaupan ala palkkasi noin 20 000 kesätyöntekijää ja -harjoittelijaa. Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) tiedustelun mukaan kesätyömarkkinoista ennakoidaan viime vuotista virkeämpiä.
EK asetti tavoitteeksi 110 000 kesätyöpaikkaa koko maahan.
Koko tämä vuosi on kaupalle kituuttamista, sillä liitto arvioi vähittäiskaupan myynnin supistuvan puoli prosenttia. Myynnin toipumista liitto odottaa vasta vuonna 2015.
Eikä sekään ole varmaa, jos kansalaisten ostovoimasta ei huolehdita.
”Rajoittavana tekijänä taustalla ovat koko ajan julkisen sektorin ongelmat”, Kurjenoja sanoo.
Liittoa pelottaa, että hallitus päättää kiristää verotusta kevään kehysriihessä.
”Nyt ei saa tulla veronkorotuksia. Ostovoiman kehitys on kaikkein tärkein asia”, liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.
Kuluttajan ostovoiman arvioidaan laskevan noin prosentin verran vuoteen 2015 mennessä.
Ulkomaiset verkkokaupat ovat paha kilpailija kotimaisille erikoiskaupoille. Pekkala arvioikin, että verkkokaupan lisääntymisen vuoksi kaupan työntekijöiden määrä voi jäädä pysyvästi pienemmäksi.
”Verkkokaupat asettavat hintarajat, joita kotimaiset kaupat eivät voi paljon ylittää.”
Lisäksi isojen kansainvälisten ketjujen hankintavoima on kotimaisia erikoiskauppoja suurempi. Pekkala myöntää, että suomalaiset kaupat eivät ole verkkokaupan edelläkävijöitä. Suuren mittakaavan verkkokauppa on iso investointi, eivätkä kaikki ole siinä onnistuneet.
”Tosin ei ole ollut näkyvissä, että verkkokauppa kannattaisi aina. Siellä ennemminkin haetaan markkinaosuuksia.”
Erikoiskaupoista hankalaa on rautakaupalla, vaatetuksella, kodintekniikalla ja sisustuksella. Päivittäistavarakaupalla sen sijaan menee tasaisemmin.
Oma lukunsa on autojen kauppa. Sen ennustetaan kasvavan tänä vuonna neljä prosenttia ja ensi vuonna viisi. Tosin viime vuonna myynti laski 16 prosenttia.
”Autokauppa on ennustajan painajainen. Siinä mennään täysillä joko ylös tai alas. Autokaupassa ei koskaan olla maltillisia”, Kurjenoja kuvaa.
Työpaikkojen määrän lisääntymiseen autokaupoissa hän ei usko.
”Ei uskalleta ostaa kallista autoa, vaan vaihdetaan kalliimpia malleja halvempiin.”
Kauppa työllisti viime vuonna kaikkiaan 296 000 henkilöä, joista 55 prosenttia työskenteli vähittäiskaupassa. Vähittäiskaupan työllisyys kasvoi viime vuonna lähes prosentin, vaikka myynti pieneni 0,7 prosenttia tammi-marraskuussa.
Työvoimasta 24 prosenttia on osa-aikaisia. Vuokratyövoiman käytön lisääntymisestä ei Kaupan liiton mukaan ole viitteitä.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
