ICA:n maitokampanja tuotti ruotsalaisille 3 000 euroa per tila
Keskon tavoite Suomessa 200 000 euroa eli 300 euroa tilaa kohti.
Litra Ica-kevytmaitoa maksoi viime vuonna marketin maitohyllyssä 0,11 euroa vähemmän kuin Arla-maito. Kuva: Eija MansikkamäkiRuotsalaisen ICA-kauppaketjun kampanja ruotsalaisen maidon puolesta on muuttunut luvuiksi.
ICA myi kaupoissaan syys–maaliskuun eli puolen vuoden ajan maitoa ja juustoa, josta kotimaiselle maidontuottajalle maksettiin tavallista enemmän. Maidon nimi oli mjölkkronan eli maitokruunu, ja sitä piti hakea erillisellä hakemuksella tuottajajärjestön ja meijerin avulla.
Maitokruunuja kertyi 113 miljoonaa kruunua eli 12,2 miljoonaa euroa, kun tavoite oli 100 miljoonaa kruunua eli 10,8 miljoonaa euroa. Yhtä maitotilaa kohti se tekee 28 000 kruunua eli 3 000 euroa, kertovat Land-lehti ja Ican verkkosivut.
Lisäksi markkinajohtaja ICA pani mukaan avustusohjelmaan omia rahojaan 25 miljoonaa kruunua eli 2,7 miljoonaa euroa.
ICA:n toimitusjohtaja Anders Svensson sanoo lehdessä, että maitokruunu on väliaikainen kriisitoimi maitotilojen hädän helpottamiseksi. Hänen mukaansa ala tarvitsee pidemmän tähtäimen toimia meijerien ja muiden taholta.
Kesko tekee parhaillaan vastaavaa Tuottajalle kiitos -kampanjaa Suomessa. Kauppaketju tilittää kampanjassa kertyneen tuen Arlalle ja edelleen 650 tuottajilleen. Kesko on arvioinut kampanjan tuottavan yhteensä 200 000 euroa vuodessa. Se tekisi reilut 300 euroa tilaa kohti.
Kesko toivoo, että kampanjan myötä maitotilojen tiukka tilanne tulee kuluttajien tietoon ja hintataso nousisi yleisestikin.
http://www.lantbruk.com/lantbruk/kvinnor-extra-noga-med-att-ha-svensk-mjolk-i-glaset
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

