Juna-asema on rakentamattoman Hennan kaupunginosan veturi
ORIMATTILA (MT)
Junat posottavat Lahden oikorataa, nelostie jylisee vieressä ja taivaalta tihuttaa vettä. Ympärillä on metsää ja pusikkoa.
Z-juna huristaa ohi. Kahden vuoden päästä se pysähtyy täällä, Orimattilan Hennassa.
Paikallisjunalla pääsee silloin Lahteen kymmenessä minuutissa, Vantaan Tikkurilaan alle puolessa tunnissa.
Hennan projektipäällikkö Jouko Kunnas viittilöi suuntaan ja toiseen.
Jalkojen alle tulee parkkipaikka, viereen asemalaituri ja joskus myöhemmin alikulku. Heinikkoon tulee Kirkkotori ja kirkko, tai uskontojen yhteinen tila. Suunnitelmaan on piirretty myös hotelli ja kauppahalli.
Hennan alueella Orimattilan, Kärkölän ja Mäntsälän rajalla on nyt pääasiassa metsää. Suunnitelmissa on rakentaa Hennasta uusi kaupunginosa, jonne tavoitellaan pitkällä tähtäimellä 15 000–20 000 asukasta.
Henna on uudenlainen hanke. Yleensä juna-asema perustetaan, kun asukkaita on tietyllä alueella riittävästi. Hennassa veturina on juna-asema.
”Nyt yritetään saada liikenneyhteyksillä perustettua uusi kaupunginosa”, kertoo ylitarkastaja, projektipäällikkö Heidi Mäenpää Liikennevirastosta.
Asukaslukua on tarkoitus kasvattaa pikkuhiljaa. Koko kaupunki rakennetaan kilometrin säteelle asemasta. Orimattilan kaupungin tavoitteena on saada Hennaan 300–400 uutta asukasta vuodessa.
”Aika nopeasti pyritään pienestä maalaiskylästä isommaksi”, kertoo Kunnas.
Hennaa kaavaillaan ekologiseksi puutarhakaupungiksi. Ydinkeskustaan on suunnitteilla 4–5-kerroksisia taloja, laitakaupungille kaksikerroksisia.
Tontteja pitäisi olla haettavana ensi kesänä. Ne ovat tavanomaista pienempiä, sillä kaupunki rakennetaan Vanhan Rauman, Porvoon ja Tammisaaren tyyliin.
Markkinointi ei ole vielä alkanut, mutta kohderyhmiä ovat Kunnaksen mukaan muun muassa ikääntyneet, palvelujen ääreen kaipaavat ihmiset ja lapsiperheet, joilla ei ole varaa asua pk-seudulla.
Ajatus uudesta kaupunginosasta lähti Orimattilassa oikoradan rakentamisen aikaan. Hennan kohdalle rakennettiin ohitusraiteet liikenteellistä syistä. Niitä on nyt edullista muuttaa henkilöliikenteen tarpeisiin.
Liikennevirasto ja Orimattilan kaupunki ovat tehneet Hennan asemasta aiesopimuksen ja suunnittelusopimuksen. Liikenneviraston toteuttamispäätöstä odotellaan vielä.
Kaupunki tekee jo asemakaavaa ja hankkii maita. Se hoitaa myös kunnallistekniikan rakentamisen. Rakennusliike SRV rakentaa ja kehittää aluetta.
Juna-aseman ja liityntäpysäköinnin rakentaminen maksaa suunnittelusopimuksen alustavan kustannusarvion mukaan kaupungille 720 000 euroa. Lisäksi tarvitaan uusi kevyen liikenteen silta Huhdanojantien sillan viereen.
Liikenneviraston osuudeksi laiturien, turvalaitteiden ja sähköistyksen muutoksesta ja katoksista on arvioitu 1 600 000 euroa.
Mahdollisuuksia on myös tavaraliikenteelle.
Tulevan asuinalueen pohjoispuolelle suunnitellaan teollisuusaluetta. Kunnaksen mukaan alue kiinnostaa logistiikkayrityksiä. Alustavan selvityksen mukaan sinne voi saada pistoraiteen, jos tarvetta on.
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
