Erä

Riistakameramarkkinoille on tunkua, sillä kysyntä luo tarjontaa – "Uusia private label -tuotemerkkejä pyrkii markkinoille, ja niitä myös poistuu lähes samaa tahtia”

Monelle kuluttajalle kipuraja kuvia lähettävän riistakameran hinnalle on 200 euroa.
Jarno Mela
Vasemmalta oikealle Reolink Go PT, Reolink Go, Burrel S12 HD + SMS Pro, Burrel S12 HD+SMS III, Uovision Glory 4G LTE, Uovision Compact 4G LTE ja Uovision UM595-2G SMS.

Riista- ja valvontakameramarkkinoilla tuotemerkki- ja kameravalikoima on iso. Kysyntä ruokkii tarjontaa, mutta millaisilla lieveilmiöillä?

Burrelia edustavan Alaska Brands Oy:n tuotepäällikkö Mikko Rautio toteaa, että kameravalmistajia on itse asiassa vain muutamia. ”Mutta uusia private label -tuotemerkkejä pyrkii markkinoille, ja niitä myös poistuu markkinoilta lähes samaa tahtia.”

Monille pyrkijöille riistakameroiden vaatimien palveluiden tuottamisen kustannukset sekä vaativuus tulevat yllätyksenä. ”Siksi moni uusi merkki jää tähdenlennoksi.”

Rautio muistuttaa, että pelkkä fyysinen kamera on vain pieni pala kokonaisuutta.

”Tuotteen päivitykset, tuotetuki, mahdolliset välitinpalvelimet ja pilvipalvelut tarvitsevat jatkuvaa seurantaa ja kehitystä. Ne taas vaativat taloudellisia valmiuksia ja panostusta maahantuojalta.”

Suurimmalle osalle kuluttajista riittää edelleen, että kamera lähettää yksittäisen kuvan, kun se havaitsee liikettä, tai etänä pyynnöstä. 200 euroa tuntuu olevan kuluttajan kipuraja kameran ostohetkellä, arvioi Rautio.

Hänen mukaansa asiakkaan tyytyväisyyteen vaikuttavat eniten kameran helppokäyttöisyys ja toimintavarmuus.

Myös Uovisionin Tero Talvikunnas Eränetistä puhuu sen puolesta, että helppokäyttöisyys lisää kameramallin suosiota.

”Sähköpostia lähettävistä riistakameroista ja niiden ensi­asennuksesta kuulee useimmiten moitteita. Meillä puhelimessa tapahtuvan asiakastuen määrä suorastaan romahti, kun ilmaista pilvipalvelua tukevat lähettävät riistakameramallit lanseerattiin.”

Talvikunnas korostaa asiakaspalvelun ja teknisen tuen tärkeyttä. ”Kyseessä on tekninen laite, jonka käyttöönoton tekee kuluttaja. Usean eri teknisen osa-alueen yhdistämisen tulee onnistua.”

Reolink-tuotemerkin kamerat on tarkoitettu pääasiassa valvontaan ja niiden tuotekehityksessä panostetaan nimenomaan valvontaominaisuuksien parantamiseen. Valvontakameroita käytetään yleensä rakennusten yhteydessä, ja ne kytketään kodin tai yrityksen olemassa olevaan verkkoon.

Valikoimasta löytyy myös ladattavalla akulla varustettuja kameroita, jotka toimivat perinteisen riistakameran tapaan. Ne kilpailevat riistakameraa etsivien kuluttajien huomiosta.

Reolinkin maahantuojan Sandcomin Jukka Lundell kuvailee valvontakameramarkkinoiden kilpailua kohtalaiseksi.

”Valvonnan tarve lisääntyy, joten markkina kasvaa voimakkaasti. Meidän tärkeimpiä asiakasryhmiä ovat metsästäjät, maatilat, kodit, mökit ja pk-yritykset.”

MT tutustui riistakameroihin ja pyysi vertailuun Burrelin, Uovisionin ja Reolinkin kameroita hintahaarukassa noin 200–400 euroa.

Seuraa mt.fi/erä -uutisointia, juttuja vertailusta julkaistaan pääsiäisenä.

Lue lisää

Jalasjärveläisellä maitotilalla soi puhelin aamuyöllä: "Teidän lehmiänne on tainnut karata valtatielle asti"

Onko sinulla lähettävä riistakamera, mutta kuvaa ei kuulu? – Ongelmia aiheuttavat usein kameraan hankittu liittymä tai vastaanottavan sähköpostin asetukset

Video: Komea ilves yllätti poseeraamalla keskellä päivää riistakameralle

Video: Kolmijalkainen susi tallentui broileritilan valvontakameraan Huittisissa – "Aikamoinen yllätys!"