Ihmiset & kulttuuri

Harva yhdistää lehtivihanneksia lihasvoimaan, mutta pinaatti ja lehtikaali vahvistavat lihaksia

Lihasvoimaa oli 10 prosenttia enemmän niillä, jotka saivat ravinnosta eniten nitraattia.
Jukka Pasonen
Lihasvoimaa oli 10 prosenttia enemmän niillä, jotka saivat ravinnosta eniten nitraattia.

Kasvikset ja muut vihreät syötävät ovat kovasti terveellisen ruoan maineessa. Niissä on vitamiineja, hivenaineita ja kuituja. Harva yhdistää näitä kevyitä ruoka-aineksia lihasvoimaan, mutta uuden tutkimuksen mukaan esimerkiksi lehtisalaatti, pinaatti ja lehtikaali vahvistavat lihaksia.

Australiassa tehdyssä tutkimuksessa seurattiin keski-ikäisten aikuisten ruokavaliota 12 vuoden ajan. Seurantaan kuului myös reisilihaksen voiman mittaus ja kävelytesti.

Lihasvoimaa oli 10 prosenttia enemmän niillä, jotka saivat ravinnosta eniten nitraattia. Kävelytestikin sujui heiltä nopeammin kuin vähiten nitraattia syöneiltä. Nitraattia on varsinkin juuri em. lehtivihanneksissa ja myös punajuuressa. Nitraatin on tiedetty vaikuttavan lihastoimintoihin.

Pinaattia syövän Kippari-Kallen hauis ei tainnutkaan olla vain piirtäjän mielikuvitusta. Muistuttakoon se meitä hyvän lihaskunnon säilyttämisestä kasviksilla, vaikkapa lihasten treenaamisen tai hyötyliikunnan ohella.

Artikkeli Journal of Nutrition -julkaisussa

Kirjoittaja on lääketieteen tohtori.

Lue lisää

Moni korvaa aamupalan kahvilla – niin ei kannattaisi tehdä, koska aamupalassa piilee tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita

Suomalaistutkimus: Infektiot lisäävät dementiariskiä – jopa virtsatientulehduksella vaikutusta

Hikka voi joskus jäädä ikävästi päälle - tällä tavalla saat vaivan loppumaan

Koronan superkantajat ovat myös sen supertartuttajia