Ihmiset & kulttuuri

Neuloosista näyttää tulleen maailmanlaajuinen ilmiö – myös yhä useampi mies neuloo

Suomalaisen lankavalmistaja Novitan myynti on kasvanut korona-aikana niin nopeasti, ettei tehdas Korialla tahdo pysyä koko ajan perässä.
Anna Wallendahr
Neulomisen suosio kasvaa etenkin 25–34 -vuotiaiden keskuudessa.

Korona-aikana käynnistynyt neulebuumi ei osoita loppumisen merkkejä.

Suomalainen lankavalmistaja Novita uskoo, että neulomisen suosio jatkuu, sillä kiireettömyys ja mindfullness sekä pehmeiden arvojen nousu ovat ajankohtaisia ilmiöitä, jotka vaikuttavat myös käsitöiden suosioon.

Itse tekeminen, neulominen ja virkkaaminen auttavat rentoutumaan kiireisen elämän keskellä, kertoo toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen.

Novitalla uskotaan, että niin sanottu slow living -trendi jatkuu ja vahvistuu.

"Käsityön meditatiivinen vaikutus, itse tekemisen arvostus massatuotannon sijaan ja tarve yksilöllisyyteen, kasvattavat merkitystään kiireisen ja hektisen elämän vastapainona."

Joillekin neule on tapa ilmentää omaa tyyliä ja arvoja, kuten ympäristöstä ja muista ihmisistä välittämistä.

"Monet neulovat itselleen ja läheisilleen, mutta myös hyväntekeväisyyteen."

Yksi osoitus neulomisen suosiosta ovat Novitan Neulekoulun katsojaluvut. Villasukkajaksoilla on YouTubessa satoja tuhansia näyttökertoja ja kantapään neulomista koskevaa videota on katsottu jo lähes miljoona kertaa.

Eniten kasvava asiakasryhmä Novitalla ovat tällä hetkellä 25–34 -vuotiaat. Kovimpia trendejä ovat kaarrokeneuleet sekä mekot, aikuisten kaulurit ja kypärämyssyt sekä villasukat, jotka ovat aina suosiossa. Verkosta haetaan paljon ohjeita myös kirjoneule- ja pitsisukkien huivien, asusteiden sekä vauvojen ja lasten neuleiden tekemiseen.

Novitalla uskotaan, että etenkin nuoria ja nuoria aikuisia kannustaa neulomaan myös yhteisöllisyys. Monet sosiaalisenmedian kanavat ovat oivia paikkoja jakaa ideoita, esitellä valmiita töitä sekä auttaa kanssaneulojia.

Myös miehet ovat alkaneet innostua neulomisesta. Siitä kertoo miesten osuuden kasvu Novitan verkkosivujen kävijöissä viime aikoina.

Neulomisbuumi on johtanut lankojen ja oheistarvikkeiden, kuten puikkojen, ennätysmyyntiin. Yleensä lankamyynti tasaantuu keväisin, mutta koronakeväänä 2020 se lähti nousuun, Yrjö-Koskinen kertoo.

Kasvu oli vuonna 2020 noin 20 prosenttia ja tänä vuonna noin 10 prosenttia sen päälle

Novitan Korian tehtaalla Kouvolassa on ollut vaikeuksia pysyä myynnin vauhdissa mukana, ja jotkin värit ovat päässeet loppumaan jälleenmyyjiltä.

Myös vienti on kasvanut korona-aikana lähes 40 prosenttia edellisvuotisesta. Tärkeimmät vientimaat ovat Ruotsi, Norja, Baltian maat, Britannia, Saksa, Yhdysvallat ja Japani.

Lue myös:

Tätä suomalaisempaa tuotetta on vaikea löytää: Villasukka on kulkenut ja muuntunut historiassa tarpeiden ja muotien mukaan

Lue lisää

Tätä suomalaisempaa tuotetta on vaikea löytää: Villasukka on kulkenut ja muuntunut historiassa tarpeiden ja muotien mukaan

Kotimaisesta villasta tuli vuonna 2021 nopeasti haluttua arvotavaraa – Novitaa harmittaa rajallinen saatavuus: "Suomessa kasvatettu villa olisi unelma"

Villabuumi tuotti myös kotimaisen tietokirjan: villan historiaa, ominaisuuksia ja käsityöohjeita samoissa kansissa

Yle uutiset: Neulesuunnittelija saa ideat sukkamalleihin ympäröivästä luonnosta