Koneet & autot

Škoda Enyaqin lataus riittää parhaimmillaan 520 kilometriä

Takavetoinen Enyaq osoittautui koeajossa varsin näppäräksi.
Jarmo Palokallio
Maahantuojan mukaan Enyaq sähköauto kiinnostaa myös yksityisasiakkaita.

Škoda iskee kiivaana käyvään sähköautokisaan Enyaq-katumaasturilla. Sen kantama yhdellä latauksella on parhaimmillaan jopa 520 kilometriä, mikä lisää auton käytettävyyttä kummasti.

Enyaq jää ulkomitoiltaan Octaviaa pienemmäksi. Silti se on sisältä tilava ja myös tavaratilaa on runsaasti eli 585 litraa. Varsinaista tavaratilaa täydentävät erilaiset lokerikot, joiden tilavuus on 40 litraa.

Kun tilat ja pitkä toimintasäde lyödään kilpailukykyisen varustelun ja hinnan kanssa yhteen, menestystä on lupa odottaa.

Škodaa maahan tuovan Helkama-Auton toimitusjohtaja Maija Koskela arvelee, että Enyaqin myynti voi jo tänä vuonna nousta tuhanteen kappaleeseen.

Auton pohjalevy on sama kuin vastaavassa Volkswagenissa. Siihen on tarjolla useita voimalinjoja. Enyaq iV 60 -mallissa on tehoa 132 kW ja takaveto. Sen vaihtoehtona on 82 kW:n akku. Nelivetoisessa Enyaqissa on tehoa 195 kilowattia.

Suurin akku latautuu 80 prosenttiin nopeimmillaan 38 minuutissa. Kotilataus 11 kilowatin teholla vie kuudesta kahdeksaan tuntiin.

Pienemmällä akulla Enyaqin kantama on on noin 400 kilometriä. Takavetoinen Enyaq osoittautui koeajossa varsin näppäräksi, sillä vetoakselit eivät rajoita etupyörien kääntymistä.

Škodat ovat tulleet viime vuosina tutuiksi näppäristä "simply clever" -ratkaisuista. Tällä kertaa uutta on esimerkiksi auton varustukseen kuuluvan jääkrapan siirtyminen takaluukun reunaan. Tavaratilan pohjalevyn alla oleva tila on myös jaettu siten, että tavarat säilyvät siellä paremmin heilumatta ajon aikana.

Auton vetokyky riittää vähän varustelusta riippuen jopa 1200 kiloon.

Enyaqin perusversion lähtöhinta on 44 156 euroa. Suuremmalla akulla lähtöhinta on 49 318 euroa.

Lue lisää

Koeajo: Teslan Model 3 kiihtyy nollasta sataan aivastuksen nopeudella

Retro-Mini iskee kattoteltalla matkailuautobuumiin

Autonrenkaat pitäisi vaihtaa samalla kertaa, vähintään samalla akselilla olevat – peräkärryjen ikivanhat renkaat onnettomuusriski

Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa