Laittomat ksenonit sokaisevat liikenteessä
ROVANIEMI
Iäkkäiden autojen himmeäksi painuneita halogeeniajovaloja on ryhdytty viime aikoina korvaamaan huomattavasti kirkkaammilla ksenon- eli kaasupurkausvaloilla. Laittomilla lampuilla sokaistaan vastaantulijat.
”Vilkkailla tieosuuksilla yksikin tällainen laiton valoviritys saattaa sokaista pahimmillaan jopa tuhansia vastaantulijoita”, Lapin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Pasi Vartioniemi vertaa.
Vartioniemen mukaan ksenonit autonsa keulalle vaihtanut kuski näkee tien tapahtumat entistä paremmin, mutta vastaantulijat voivat sokaistua useiksi sekunneiksi.
Poliisin mukaan tämä innokas ajovalojen tuunaus, johon etenkin nuoret miehet syyllistyvät, on poikinut tien päälle merkittävän liikenneturvallisuusriskin viime vuosien aikana.
”Esimerkiksi auto, joka ajaa 80 kilometrin tuntinopeudella, kulkee 22 metriä sekunnissa, viidessä sekunnissa 110 metrin matkan. Se on pitkä matka sokkona ajettavaksi.”
Ei tarvita enää kuin se mustiin vaatteisiin sonnustautunut heijastimeton jalankulkija, niin ainekset katastrofiin ovat koossa.
Valaisimen valokuvio on heijastimen ja polttimon yhteispelin tulos. Häikäisy johtuu siitä, että halogeenipolttimolle suunniteltu umpio yleensä heijastaa runsaasti kirkasta hajavaloa, kun siihen asennetaan ksenonpoltin.
Laittomien ksenonien häikäisy on monin verroin pahempi kuin väärin käytetyillä sumuvaloilla, jotka nekin ovat yhä tieliikenteessä ongelmana etenkin syksyisin ja talvisin.
”Uusin villitys on, että sumuvaloihin vaihdetaan led-polttimot. Silloin valokuvio voi muuttua, ja sumuvalaisin saattaa häikäistä entistä pahemmin.”
Vartioniemen mukaan ksenon-muutossarjojen nopeasti halventuneet hinnat ovat osasyyllinen ongelmaan. Ksenoneita voi hankkia jo muutamalla kympillä.
”Laittomia valosarjoja myydään täysin vapaasti. Kauppiaat eivät kysele käyttötarkoituksen perään.”
Lapissa poliisi joutuu puuttumaan tee se itse -ksenonviritelmiin päivittäin. Vuodessa tapauksia kertyy satoja. Väärinkäytökset yleistyvät ensimmäisistä syyspimeistä lähtien.
Ongelmalliseksi ksenon-muutossarjan jälkiasentamisen tekee se, että halogeeniumpioita ei ole suunniteltu monta kertaa kirkkaammilla ksenonpolttimoille.
Jos jälkiasennettujen kaasupurkausvalojen kirkkaus ylittää 2 000 lumenia, niihin sovelletaan niin sanottuja ECE-säännöksiä.
YK:n Euroopan talouskomissio ECE laatii säännöksiä muun muassa autojen varustelusta.
ECE-säännökset täyttävien ksenonvalojen umpiossa on E-merkintä. Ksenonvaloille hyväksytyssä umpiossa on lisäksi DC-, DR- tai DCR-merkintä: DC lähivaloumpiolle, DR kaukovaloumpiolle ja DCR lähi- ja kaukovaloumpiolle.
Automaattinen korkeudensäätö on pakollinen lokakuussa vuonna 2000 rekisteröidyissä ja sitä uudemmissa autoissa. Ajovalojen pesulaitteet vaaditaan jälkiasenteisiin ksenonumpioihin aina.
”Valaisimen pitää olla kokonaisuudessaan hyväksytty siinä käytettävälle polttimolle. H-kantaisten jälkiasennussarjojen polttimoista puuttuu lisäksi E-hyväksyntä”, Vartioniemi kiteyttää.
On mahdollista asentaa halogeenivaloilla varustettuun autoon ksenonvalot laillisesti siten, että vanhat umpiot korvataan kyseiseen automalliin valmistetuilla, ksenonvaloille tarkoitetuilla umpioilla. Näitä on saatavilla merkkiliikkeistä ja autopurkamoilta. Lisäksi on huomioitava automaattisen korkeudensäädön ja valojen pesurien vaatimukset.
Laittomilla ksenoneilla autonsa tuunanneita ensikertalaisia rangaistaan pääsääntöisesti rikesakolla. Lisäksi rekisteriotteeseen kirjataan määräys valojen korjaamiseksi lailliseen kuntoon.
”Jos korjauskehotusta ei noudateta, seurauksena on rangaistusvaatimus eli päiväsakko. Autosta poistetaan viime kädessä kilvet.”
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
