
- Schwarzwald Saksa
Peugeot rysäyttää kehiin mainiot nelivedot sähköautoihin
Neliveto on tulossa myös muihin konsernin autoihin, mutta polttomoottoreihin sitä ei ole luvassa.Peugeot on rakentanut onnistuneet nelivedot 3008 ja 5008 sähköautoihinsa. Myöhemmin nelivetojen tarjonta laajenee myös muihin Stellantis-konsernin sähköautoihin.
Uusi nelivetoinen 3008 on poikkeuksellisen hauska ajettava. Neliveto parantaa auton vakautta ja hallittavuutta. Siitä on etua etenkin talviajossa, mutta se tulee tarvittaessa avuksi myös kesäkeleillä.
Neliveto puskee autoa eteenpäin, kun ajotilanne vaatii lisää tehoa tai mökkitien heikko kunto haastaa etenemiskykyä. Maavaraa autolla on 20 senttiä.
Peugeot on suunnannut 3008:n nuorehkoille ja aktiivista elämää viettäville käyttäjille, joille muotoilu ja uusi tekniikka ovat tärkeitä.
Auton perheautomaisuus karisee, kun kuljettaja siirtää auton nelivetoiseen sport-tilaan. Se herkistää voimapolkimen ja jämäköittää ohjauksen.
Neliveto jakaantuu 60/40 -suhteessa etu- ja takapyörille. Lyhyille pätkille sen saa säädettyä myös 50/50 jakosuhteelle.
Eco-tilassa auto palaa tavalliseen tapaan etuvetoiseksi.
Vaikka auton alusta on mukava matka-ajossa, se toimii jopa yllättävän hyvin myös ripeämmässä menossa. Mutkat auto ottaa tiukasti ja turhia kallistelematta. Niissä auttaa matalalla oleva painopiste.
Pieni ohjauspyörä sopii tarkkaan ohjaukseen.
Tehoa kahdesta moottorista irtoaa riittävästi eli 325 hevosvoimaa. Nollasta 100 kilometriin tunnissa 3008:n täyssähköinen perusversio singahtaa noin 9 sekunnissa. Nelivedolla tuo aika sulaa 6 sekuntiin.
Massan huomaa, kun autoa jarruttaa.
E-3008:n nelivedon ajoakku on 73 kilowattitunnin kokoinen. Sen latausnopeus on 160 kilowattia.
Kantamaa autolla on noin 490 kilometriä. Suuremmalla 97 kilowattitunnin akulla varustetulla 3008:n Long Range -mallilla kantama yltää 700 kilometriin.
Akuston esilämmitystoiminto on kytketty matkustamon esilämmitykseen. Toiminnon avulla akkua voi lämmittää ennen matkalle lähtöä.
Ratinlämmitin on vakiona Launch Edition ja GT-malleissa. Auton tavaratila vetää 470 litraa. Vetokykyä autolla on 1 350 kiloa.
Sähköisen 3008:n perusversion lähtöhinta on 46 390 euroa. Nelivedon hinnat selviävät alkukesän aikana.
Auton takuu on 3 vuotta. Ajoakun takuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.
Ensimmäiset 3008:n nelivedot tulevat Suomeen syksyllä, arviolta lokakuussa, ja Long Range-mallit niiden jälkeen loppuvuodesta.
Artikkelin aiheet - Osaston luetuimmat









