
Odottavan aika on ohi: Astra-farkku saapuu Suomeen sähköllä viritettynä
Stellantiksen pohjalevylle rakennetun Astran tunnistaa edelleen Opeliksi.Uuden Opel Astran farmariversioiden rantautuminen Suomeen on kestänyt hämmästyttävän pitkään. Kärsivällisyys kuitenkin palkitaan, sillä tarjolla on erinomainen perheauto.
Astra on ollut Opelin syömähammas Suomessa. Sen vuonna 2021 esitelty kuudes sukupolvi jäi kuitenkin koronan ja komponenttipulan jalkoihin.
Viivästys koski etenkin Astran farkkumalleja ja sähköisiä voimalinjoja, jotka kiinnostivat ostajia eniten. Se pudotti Astran myyntitilastojen kärkikahinoista.
Astran perustekniikka on Stellantis-konsernin tuotantoa. Siltä osin auto on läheistä sukua esimerkiksi Peugeot 308:lle. Lopputulos on kuitenkin selkeästi Opel.
Opeliksi auton tunnistaa sekä jämäkästä ajettavuudesta että ohjaamosta. Kojelauta ja hallintalaitteet saavat plussaa siitä, että kaikkia toimintoja ei ole viety kosketusnäytön taakse. Kierrettävistä lämpötilan säätimistä Opel on valitettavasti luopunut.
Auto tottelee ohjausta ongelmitta. Se nuolee mutkat tasaisen varmasti talvikeleistä huolimatta eikä harhaile kaistojen välissä suorilla pätkillä.
Ajomukavuuskin on kohdallaan. AGR-istuimissa jaksaa istua pitempiäkin pätkiä. Farmarimallissa on noin 6 senttimetriä pidemmän akselivälin ansioista myös takana enemmän tilaa kuin Astran perusmallissa.
Matkamukavuuteen kuuluu, että Astran äänieristys on varsin toimiva. Sen sijaan turvavyön vastinkappale on varsin ahtaassa paikassa keskikonsolin ja etuistuimen välissä.
Kojelaudan perustoiminnat hoituvat painokytkimillä, mikä on toiseksi paras ratkaisu perinteisten rullasäätimien jälkeen. Kuva: Jarmo PalokallioAstran ladattavasta hybristä on tarjolla myös GS ja GSe-mallit. Niistä GSe on tehokkaampi.
Tehoeron lisäksi GSe:n varustukseen kuuluvat mukautuvat iskunvaimentimet.
Talviajossa ladattava hybridi-Astra vei noin 6 litraa bensaa 100 kilometrillä sähkön loputtua. Kuva: Jarmo PalokallioAstran täyteen ladatulla 12,4 kilowattitunnin akulla pääsee kesäkeleillä 67 kilometriä pelkällä sähköllä. Akunlatausnopeus on 7,4 kilowattia.
Valtatiepainotteisessa talviajossa auto vei sähkön loputtua noin 6 litraa 100 kilometrillä. Sitä voi siis pitää varsin pihinä.
Tavaratilaa farmarissa on 516 litraa. Tavaratilan pohjan alla on pieni lisäkotelo latausjohdolle. Vetokykyä autolla on noin 1 400 kiloa.
F arkku-Astran perusversion lähtöhinta on 30 376 euroa. Lataushybridinä lähtöhinta on 41 499 euroa.
Auton hintoja päivitetty 4.3. klo 11:30
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






