
Sadat Opel Astra-farkun tilanneet saavat autonsa vihdoin - ja vanhalla hinnalla
Uuden sähkö-Astran myynti käynnistyy tipoitellen 30 auton erikoiserällä.
Opel alkaa toimittaa yli vuosi sitten tilattuja farkku-Astroja vanhalla hinnalla. Kuva: Jarmo PalokallioKomponenttipula alkaa vihdoin hellittää myös Opelin tehtaalla. Merkin uusi maahantuoja lupailee yli vuosi sitten tilattujen farkku-Astrojen toimitusten alkavan vihdoin.
Maahantuojan mukaan jonossa on satoja Astran tilauksia. Ne toimitetaan vanhalla hinnalla, mikäli auton tilanneet vielä toimituksen haluavat. Keväällä Astra-kauppa ja toimitukset normalisoituvat, mutta uusia hintoja Opelin suosikkimallin farmariversiolla ei vielä ole.
MT:n lyhyessä koeajossa Astra-farkkun lataushybridi vakuutti ajo-ominaisuuksillaan. Se otti pienen kylätien mutkat halutun ajolinjan mukaisesti täysin suvereenisti ja puskematta.
Sisätiloiltaan auto on kokoluokkansa mukainen. Kuskille tarjolla on ergonomiset AGR-istuimet, mutta jos kuski vetää penkkinsä taakse, takamatkustajan jalkatila käy vähiin.
Myös odotetun sähkö-Astran toimitukset alkavat pienimuotoisesti. Ensin myydään hyvin varusteltu, mutta vain 30 auton lanseerauserä. Noiden autojen alkaen hinta on 48 390 euroa, mutta varsinaisen malliston hinnoittelu selviää vasta loppuvuodesta.
Sähkö-Astran farkkuversion myyntivaltteihin kuuluu, ettei sillä ole varsinaisia kilpailijoita.
Muutenkin Opel kohdistaa farkku-Astraan kovia toiveita. Sen osuus mallin myynnistä on aiemmin ollut noin 70 prosenttia. Tällä hetkellä Astrasta on tarjolla vain viisiovinen malli.
Astralla on vankka vanha asiakaskunta. Uusia asiakkaita auto napsii etenkin Volkswagenilta, Fordilta ja Nissanilta.
Maahantuojan toiveissa on, että myös entiset Insignian ostajat päätyisivät selkeästä kokoerosta huolimatta Astraan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






