
Monipuolisuus nosti Kia Niron Vuoden Autoksi
Äärimmäisen tiukassa kisassa kakkoseksi jäi Mercedes-Benz EQE.
Kia Niro vakuutti tuomariston monipuolisella voimalinjavalikoimalla ja laajalla hintahaarukalla. Kuva: Jarmo PalokallioKia Niro tarjoaa parasta vastinetta rahalle. Tätä mieltä ovat auto- ja liikennetoimittajat, jotka nostivat Niron Vuoden Autoksi Suomessa 2023.
Niro ansaitsi voiton hyvillä tiloillaan ja monipuolisuudellaan. Myös sen voimalinjat ja laaja hintahaarukka saivat kiitosta. Niistä löytyy jokaiselle sopiva vaihtoehto.
Ulkoa uusi, toisen sukupolven Niro on varsin vaatimaton. Maahantuoja kuvailee auton muotoilua tarkoituksenmukaiseksi.
Auton ulkonäössä huomio kiintyy takapilariin, jonka värin voi valita. Halutessaan takapilarin saa vaikka oranssina.
Sisällä Niro yllättää tiloillaan. Se sopii niiden puolesta aktiivisesti harrastavan ja paljon liikkuvan perheen käyttöön.
Myös auton voimalinjavalikoima ansaitsee kiitokset. Niro on tarjolla täyshybridinä, ladattavan hybridinä ja täyssähkömallina.
Niron ladattavassa hybridissä on 1,6 litran bensamoottori. Pelkällä sähköllä auton virallinen toimintamatka on 59 kilometriä.
Täyssähköisen Niron toimintamatka on 460 kilometriä. Se latautuu 80 prosenttiin vajaassa kolmessa vartissa.
Kia Niron hinnat alkavat hybridiversion 31 921 eurosta, ladattavan hybridin hinnat 38 277 eurosta ja täyssähköversion hinnat alkavat 45 882 eurosta.
Niron kiri voittajaksi oli kova. Auton edellinen versio jäi Vuoden Auto -kisan finaalissa viidenneksi.
Vuoden Auton valinta oli kaksivaiheinen. Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki 30 vuoden aikana myyntiin tullutta uutta automallia. Niistä kuusi eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin
Kia Niron lisäksi finaalissa olivat hopeasijan napannut Mercedes-Benz EQE ja pronssia saanut Renault Megane E-Tech. Loput finalistit olivat Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Liikenteen sähköistyminen näkyi sekä tämänvuotisten uutuuksien tarjonnassa että loppukilpailussa. Finalisteista vain yksi eli Škoda Fabia kilpaili pelkän bensiinikoneen varassa.
Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine. Sen jokainen tuomarina toiminut Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsen määritteli oman näkemyksensä mukaan.
Rahalle saatavan vastineen lisäksi tuomaristo arvioi tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.
Äänestys oli kilpailun historian tasaisin. Se näkyi myös voittojen ja tuomariäänien jakaumassa.
Kia Niro oli 13 tuomarin mielestä paras ja se sai myös eniten yhteisääniä. Toisena voittojen määrällä mitattuna oli VW:n ID.Buzz 11 voitolla, mutta yhteisäänissä se ei yltänyt mitaleille.
Yleisöäänissä ID.Buzz oli ykkönen. MT:n lukijoiden verkkoäänestyksen voitti Mercedes-Benz EQE.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





