Tiukan kisan perusteella tämä auto antaa parhaan vastineen rahoille
MT:n verkkosivujen lukijaäänestyksen voittanut Mercedes-Benz EQE jäi hopeasijalle.
Vuoden Autoksi noussut Kia Niro päihitti Mercedes-Benz EQE:n täpärässä äänestyksessä. Kuva: Jarmo PalokallioVuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu päättyi Kia Niron voittoon. Valinnan tekivät Auto- ja liikennetoimittajat.
Vuoden Auton valinta oli kaksivaiheinen. Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki 30 vuoden aikana myyntiin tullutta uutta automallia. Niistä kuusi eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin
Kia Niron lisäksi finaalissa olivat hopeasijan napannut Mercedes-Benz EQE ja pronssia saanut Renault Megane E-Tech. Loput finalistit olivat Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Finalisteista Mercedes-Benz EQE, Renault Megane E-Tech ja Volkswagen ID. Buzz ovat sähköautoja. Kia Niron saa hybridinä, lataushybridinä ja sähköautona. Opel Astra on toistaiseksi joko polttomoottorinen tai lataushybridi, mutta kesällä 2023 se tulee myyntiin myös sähköautona.
Perinteisiä polttomoottoriautoja kisassa edusti Škoda Fabia.
Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine. Sen jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan.
Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen arvioi tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.
Äänestys oli kilpailun historian tasaisin. Se näkyi myös voittojen ja tuomariäänien jakaumassa.
Kia Niro oli 13 tuomarin mielestä paras ja se sai myös eniten yhteisääniä. Toisena voittojen määrällä mitattuna oli VW:n ID.Buzz 11 voitolla, mutta yhteisäänissä se ei yltänyt mitalleille.
Kolmas voitoilla mitattuna oli Renault Megane E-Tech, joka oli 10 tuomarin mielestä paras.
Vaikka Opel Astra sai äänestyksessä vähiten pisteitä, se olisi silti ollut 9 tuomarin mielestä paras valinta Vuoden Autoksi. Saman määrän ykkössijoja keräsi yhteisäänisaaliilla toiseksi noussut Mercedes-Benz EQE.
Vuoden Auto Suomessa 2023 -lopputulokset:
1. Kia Niro (154 p.)
2. Mercedes-Benz EQE (147 p.)
3. Renault Megane E-Tech (146 p.)
4. Volkswagen ID. Buzz (139 p.)
5. Škoda Fabia (118 p.)
6. Opel Astra (106 p.)
Kia Niron voitto perustuu hurjaan nousuun, sillä kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi finaalissa viidennelle sijalle.
Tuomariston jäsenet kiittelivät Niron laajaa voimalinjavalikoimaa ja hintahaarukkaa. Siitä löytyy jokaiselle sopiva vaihtoehto.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







