
Talvirengaskauppa käy vauhdilla: Nastarenkaat ovat yhä ykkösvalinta, vaikka kitkojen suosio kasvaa
Venäjän hyökkäyssota on nostanut talvirenkaiden hintoja jopa viidenneksen.
Talvirenkaiden vaihto on nyt kiivaimmillaan. Kuvassa Kai-Kristian Kangasmaa vaihtaa autoon renkaita Seinäjoen Vianorissa. Kuva: Timo AaltoSyksy on edennyt jo pitkälle, mikä tarkoittaa talvirengaskauden alkamista. Rengasliikkeissä kauppa käy, vaikka hinnat ovat nousseet Venäjän hyökkäyssodan seurauksena.
Uusien sääntöjen mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka, jos sää- ja keliolosuhteet sitä edellyttävät. Myös nastarenkaita saa käyttää kyseisenä aikana, sekä muulloinkin ajokelin sitä edellyttäessä.
Vianorin Seinäjoen palvelupisteen päällikkö Markku Erkko sanoo rengaskaupan käynnistyneen jo lokakuun alussa.
”Kauppa on siitä lähtien tiivistynyt koko ajan, vaikka syksy on ollut varsin lämmin. Pelkästään kalenteria katsomalla on tahti suunnilleen sama kuin aiempina vuosina”, Erkko kertoo.
Etelä-Pohjanmaalla asiakkaat ajavat noin kahdeksankymmentäprosenttisesti nastarenkailla. Silti kitkarenkaiden suosio on pienessä kasvussa.
”Kitkojen osuus on hieman noussut muutaman viimeisen vuoden aikana. Suurin syy kitkarenkaiden valintaan on renkaan pienempi ääni nastarenkaisiin verrattuna.”
”Yksi syy on myös se, että kitkarenkaat antavat enemmän pelivaraa käyttöaikaan, eli ne voi vaihtaa alle jo hyvissä ajoin ennen talvikelien tuloa.”
Talvirenkaiden hinnassa on tänä vuonna tapahtunut selkeä harppaus ylöspäin, uudet renkaat maksavat 10-20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
”Hintojen nousu ei ole kuitenkaan näkynyt juurikaan asiakkaiden kommenteissa. Tämä johtunee ainakin osittain siitä, ettei monenkaan kuljettajan tarvitse uusia renkaita joka vuosi.”
”Loppusyksy ja alkava talvi näyttää kuitenkin, ostetaanko edullisempia renkaita aiempaa enemmän tiukentuneen taloustilanteen vuoksi.”
Kaikkia renkaita ei ole ollut myöskään saatavissa aivan toivotusti. Suurimmat ongelmat ovat olleet sellaisilla valmistajilla, jotka ovat tehneet renkaita Venäjällä.
”Joidenkin nastarenkaiden erikoiskokojen ja mallien osalta on ollut saatavuusongelmia. Silti tilanne on selkeästi parempi kuin pahimmat epäilykset antoivat kesällä ymmärtää”, Erkko toteaa.
Asiakkaat ovat nykyisin myös hyvin laatutietoisia, renkaita on tutkittu ja vertailtu usein etukäteen.
”Suurin osa asiakkaista tietää ostohetkellä, mitä haluaa. Joskus liikkeeseen tulee toki myös asiakkaita, jotka ilmoittavat vain, että alle laitetaan parhaat renkaat hinnasta riippumatta.”
Renkaiden kylkiin merkatut koodit kertovat renkaan valmistuspaikan ja -päivän erilaisin koodein. Kuva: Timo AaltoTalvirenkaiden kuntoa kannattaa myös tarkastella, ne eivät ole automaattisesti hyvässä kunnossa, vaikka kulutuspintaa olisi reilusti yli vaadittavat kolme milliä. Erkko muistuttaakin talvirenkaiden iästä, varsinkaan yli kahdeksan vuotta vanhoja renkaita ei ole hyvä käyttää.
”Renkaan kumiseos kovettuu ikääntyessään, ja se vaikuttaa merkittävästi sen ominaisuuksiin. Myös nastat kuluvat kilometrien lisääntyessä, eli pito heikkenee sitäkin kautta.”
Renkaan valmistusvuoden voi tarkastaa helposti renkaan sivusta.
”Siellä on DOT-merkintä, mistä selviää renkaan valmistusajankohta, eli valmistusviikko ja -vuosi.”
Erkko kehottaa myös tarkastamaan auton ohjauskulmat ja renkaiden ilmanpaineet, siten ehkäistään renkaiden turhan nopeaa kulumista. Myös uudet nastarenkaat kannattaa ajaa sisään varovaisesti.
”Ensimmäiset 500-1000 kilometriä olisi hyvä ajaa siten, ettei renkaisiin kohdistu voimakkaita kiihdytyksiä tai jarrutuksia. Tämä sen vuoksi, että nastat ehtivät asettua renkaaseen kunnolla, eivätkä irtoa heti alkuvaiheessa.”
Renkaille on hyvä tehdä myös jälkikiristys vaihdon jälkeen.
”Se kannattaa muistaa tehdä varmuuden vuoksi noin sadan kilometrin ajon jälkeen. Asia korostuu erityisesti alumiinivanteiden kohdalla.”
Kysyttäessä, onko asiakkailta tullut renkaiden vaihtoa koskevia hauskoja sutkautuksia, kääntyy Erkon suu hymyyn.
”Kun asiakkaalta on kysytty, millaiset renkaat hän haluaisi, on vastaus ollut muutamia kertoja: Mustat ja pyöreät. Renkaan ollessa tyhjä, on jokunen asiakas taas sanonut sen olevan tyhjä vain alaosastaan”, Erkko hymyilee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






