
Kuljetusyrittäjät kiittelevät liikennevalvonnan asiallisuutta ‒ osa tosin katsoo saaneensa huomautuksia ilman syytä
Osa kuljetusyrittäjistä kaipaa teille lisää valvontaa, jolla kitkettäisiin harmaata taloutta.Kuljetusyrittäjät suhtautuvat myönteisesti raskaan liikenteen valvontaan tien päällä. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä mieltä valvonnan laadusta, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin kysely.
”Raskaan liikenteen valvonnan tulee olla riittävää, tasapuolista ja osaavaa, jotta epäterve kilpailu ja harmaa talous pysyy kurissa. Me tarvitsemme kilpaillut, mutta reilut pelisäännöt kuljetusmarkkinoille”, vaatii SKALIn toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujalan mukaan poliisin tekemällä valvonnalla pystytään puuttumaan esimerkiksi harmaan talouden ilmiöihin, kuten luvattomaan liikenteeseen, ajo- ja lepoaikarikkomuksiin sekä ylikuormilla ajamiseen. Automaattivalvonnalla voidaan tunnistaa ainoastaan ylinopeudet.
Osa kuljetusyrittäjistä kaipaa lisää valvontaa, toisaalta valvontapysähdyksiin kuluva aika harmittaa yrittäjiä. Kuva: MT ArkistoKyselyyn vastanneista kuljetusyrittäjistä 60 prosenttia piti valvontaa riittävänä, mutta yli kolmanneksen mielestä se oli riittämätöntä.
Näkemykset liikennevalvonnan laadusta jakoivat mielipiteitä. Yli puolet vastaajista piti tienvarsitarkastusten laatua hyvänä, mutta noin kolmannes oli valvonnan laadusta osittain tai täysin eri mieltä.
Suurin osa yrittäjistä piti valvontatilanteita asiallisina. Toisaalta useiden vastaajien mukaan yrityksen kuljetuksille oli määrätty sakkoja tai huomautuksia ilman selkeää perustetta. Monet valittivat myös valvontatilanteiden vievän liikaa aikaa.
Liikenteeseen erikoistunut valtakunnallinen liikkuva poliisi lakkautettiin vuonna 2014. Kyselyssä seitsemänkymmentä prosenttia vastaajista kaipasi sen kaltaista toimintoa takaisin.
SKAL Kuljetusbarometriin vastasi kevätkesällä 501 jäsenyrittäjää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








