
Valtaako uusi EQE täyssähkö-Mercedes taksitolppien kuninkuuden?
Sulavalinjaisen uutuuden toimintasäde on parhaimmillaan jopa 652 kilometriä.
Sukkulamainen muotoilu painaa EQE:n ilmanvastuksen matalalle ja antaa autolle jopa 650 kilometriä toimintamatkaa. Kuva: Jarmo PalokallioMercedeksen uusi täyssähköinen E-sarjalainen kantaa nimeä EQE. Sen virallinen toimintasäde venyy parhaimmillaan 652 kilometriin, mikä lisää sen kiinnostavuutta myös taksitolpilla.
Autolla ei ole varsinaisesti mitään tekoa polttomoottorisen E-Mersun kanssa. Sen tekniset ratkaisut ovat aiemmin esitellystä EQS-Mercedeksestä tuttuja.
Myös autojen sukkulamaisessa ulkonäössä on paljon samaa. Kyse on ilmanvastuksen minimoinnista. Sillä saa lisää toimintasädettä.
Auton sivuleikkauksessa voi nähdä lentokoneen siipeä.
Kokoa EQE:llä riittää. Se on viitisen metriä pitkä ja pari metriä leveä. Sähköautoalusta on mahdollistanut pitkän akselivälin, mikä on tuonut jalkatilaa takapenkille.
Akseliväli on venytetty peräti 3,1 metriin. Se on 18 senttiä enemmän kuin vastaavassa E-Mersussa.
Takapenkin oviaukko voisi taksikäyttöä ajatellen olla suurempikin. Nyt jo keskimittaiset miehet joutuvat nöyrtymään sinne pyrkiessään.
Tavaratilaa autossa on 430 litraa. Se on auton kokoon nähden korkeintaan kohtuullinen suoritus. Farmariversiota autosta ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla.
Sisätiloissa on EQS:stä tuttuja elementtejä. Tarjolla on siis myös koko kojelaudan levyinen näyttöratkaisu.
Perusnäytöilläkin riittää kokoa. Erilaiset säädöt ovat käytännössä kokonaan kosketuskytkinten takana.
Miinusta tulee ratin kosketuslevyistä, joka säätää esimerkiksi äänentoiston voimakkuutta. Hipaisukytkimen toiminta on epämääräistä, eikä se vastaa auton muuta laatukuvaa.
Ajotiloista kuski voi valita sellaisen, missä auto toimii yhdellä polkimella. Moottorijarrutuksen voimakkuutta voi tosin säätää kätevästi myös ratin sivulla olevista painikkeista tilanteen mukaiseksi.
Auton luonteeseen kuuluu, ettei konepeltiä ole tarkoitus avata. Sen alle on jätetty tilaa poikkeuksellisen tehokkaalle sisäilmansuotimelle.
Pissapoikaan nesteet laitetaan auton kyljessä olevasta aukosta.
Aloitusmallina on EQE 350+, jossa on 90 kilowattitunnin akusto. Sille luvattu kulutus on matalimmillaan 15,7 kilowattituntia.
MT:n nopeassa koeajossa auton kulutus pysyi 17-18 kilowattitunnin välillä. Koeajoon kuului moottoritieosuus kesänopeuksilla.
Huvittavana yksityiskohtana auton äänijärjestelmä tuotti kiihdytyksissä sisälle moottorin murinaa. Muuten auto oli hyvin hiljainen.
Nollasta sataan kilometriin tunnissa EQE 350+ kiihtyy 6,4 sekunnissa. AMG 43 4MATIC-versio pinkaisee samaan nopeuteen 4,2 sekunnissa.
Auton etuihin kuuluu nopea lataus jopa 170 kilowatin maksimiteholla. Suurteholaturilla auton lataa 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa.
Kiinnostava vaihtoehto lisävaruste -listalla on nelipyöräohjaus. Taka-akselin ohjauskulma on jopa kymmenen astetta, minkä ansiosta auton kääntöympyrä pienenee 12,5 metristä 10,7 metriin.
EQE 350+:n lähtöhinta on 77900 euroa. AMG-versiona se maksaa 109600 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




