
Erkki ei halunnut kytkeä taloa sähköverkkoon – ratkaisu löytyi sähköauton akusta
Iso-orvokkiniityn tilalla päädyttiin poikkeukselliseen ratkaisuun: sähköntarvetta tyydytetään taloon kytketyllä sähköauton akulla.
Sähkön käyttö on supistettu tilalla minimiin. Pariskunnan kulutus on talvisin neljästä viiteen kilowattituntia päivässä. Kuva: Tuulikki ViiloKun tavoitteena on energiaomavarainen talo, poikkeukselliset keinot voivat olla tarpeen.
Karjalohjalla sijaitsevalla Iso-Orvokkiniityn tilalla päädyttiin monen vaihtoehdon kautta harvinaiseen ratkaisuun: tilan päärakennuksena toimivan, puurunkoisen olkipaali-savitalon sähköntarvetta tyydyttää sähköauton akku.
Keväästä syksyyn aurinkopaneelit tuottavat energiaa yllin kyllin. Haasteeksi muodostui talvi.
Mäen päällä oleva oma tuulimylly ei riitä sähkön tarpeeseen, totesi Iso-Orvokkiniityn tilan toinen omistaja Erkki Pöytäniemi. Hän ei halunnut myöskään kytkeä taloa kantaverkkoon.
Sähkön käyttö on supistettu minimiin. Pariskunnan kulutus on talvisin neljästä viiteen kilowattituntia päivässä. Määrä vastaa noin yhden ihmisen keskimääräistä sähkönkulutusta yksiössä.
”Ihmiset sanovat, ettei noinkaan voi tehdä.”
Fossiilisiakin polttoaineita oli alkuun käytössä. ”Generaattorikaan ei ole kiva, koska sähköntuotanto on tehotonta.”
Pöytäniemi pähkäili diplomisuunnitelman verran, mitä tilanteelle voitaisiin tehdä.
Taloon kytketty, täydellä akulla varustettu sähköauto osoittautui lopulta sopivimmaksi ratkaisuksi.
Pöytäniemeä ratkaisu sähköauton käytöstä myös huvittaa. ”Ihmiset sanovat, ettei noinkaan voi tehdä.” Kuva: Tuulikki ViiloTalossa on tuhat kiloa lyijyakkuja, joihin mahtuu noin 32 kilowattituntia. Käytännössä käytettävää sähköä on noin 16 kWh. Sillä pärjätään talvisin kolmesta neljään päivää.
Käytössä oleva auto on Kia EV6.
”Länsimerkkien autoista ei saa sähköä ulos – ei ainakaan silloin kun tuo ostettiin.”
Nykyaikaisen sähköauton kapasiteetti on noin 74 kWh.
Pöytäniemi ajaa auton Lohjalle tai Saukkolaan latausta varten. Samalla hän voi toimittaa muita asioita.
” Auton akun koko kertoo, että on lopulta älytön määrä energiaa, mitä liikkumiseen tarvitaan.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





