Vakuutusyhtiö ehdottaa polkupyörien rekisteröintiä varkauksien hillitsemiseksi
Lähes joka kolmannelta on varastettu polkupyörä. Pyörävarkaudet piinaavat etenkin suurissa kaupungeissa.
LähiTapiola ehdottaa polkupyörien rekisteröintiä, mikä tekisi niiden varastamisesta ja edelleen myynnistä vaikeampaa. Kuva: Jarmo PalokallioLähes joka kolmannelta suomalaisesta on varastettu polkupyörä. Pyörävarkaudet ovat arkipäivää etenkin suurissa kaupungeissa.
Varkauksien yleisyydestä kertoo, että reippaasti yli miljoona suomalaista aikuista ja teiniä on joutunut sellaisen uhriksi. Erityisesti suuremmissa kaupungeissa pyörien varastaminen on yleistä, ilmenee LähiTapiolan kyselystä.
Kyselyssä 29 prosenttia suomalaisista kertoi menettäneensä pyöränsä varkaille. Sen lisäksi lähes joka kymmenenneltä oli viety pyörän osia tai lisävarusteita.
LähiTapiolan asumisen turvallisuuden palveluiden kehityspäällikkö Antti Määttänen kertoo, että pyörävarkauksia tapahtuu siellä, missä on paljon ihmisiä ja pyöriä.
Vastauksissa olikin suurta hajontaa vastaajan asuinpaikkakunnan perusteella. Todennäköisimmin pyörät lähtevät varkaiden mukaan suurissa kaupungeissa, erityisesti Turussa ja Tampereella.
Maaseututaajamassa tai haja-asutusalueella pyörävarkaus sattuu kohdalle harvemmin.
”Myös maaseudulla varastetaan pyöriä, mutta se näkyy tilastossa harvinaisempana. Mökkimurtojen yhteydessä katoaa muun tavaran lisäksi myös polkupyöriä, varsinkin jos ne ovat yhtään arvokkaampia.”
Maaseudulla varkauteen tarvitaan yleensä pakettiauto tai vastaava, kun kaupungissa pyörän voi ajaa helposti piiloon, kun lukko on murrettu.
”Kaikki helposti irrotettavat varusteet on syytä ottaa mukaan, kun pysäköi pyörän”, Määttänen muistuttaa.
Pyöräilyn trendit näkyvät varkauksissa. Sähköpyörien varkaudet ovat lisääntyneet, ja varastetut pyörät ovat myös entistä arvokkaampia.
Pelkkä lukitus ei aina pelasta varkailta. Siksi kalliita pyöriä säilytetään kodin sisätiloissa. Taloyhtiöilläkin on paljon parannettavaa pyörien säilytystiloissa.
LähiTapiolan vastaus pyörävarkauksien aiheuttamaan haasteeseen olisi rekisteri, joka tekisi varastettujen pyörien myymisestä huomattavasti hankalampaa.
Rekisteri toimisi käytännössä autorekisterin tavoin niin, että pyörän alkuperä olisi aina selvittää rekisterinumeron avulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



