Lunta valahti auton katolta tuulilasille ja näkyvyys katosi – seurauksena oli Lim, tiedätkö mikä se on?
Sakkorangaistus on varattu moitittavuudeltaan vakavampien liikennerikosten rangaistukseksi.
Liikennevirhemaksun voi saada tie- ja vesiliikenteessä tapahtuvista rikkomuksista. Kuva: Petteri KivimäkiPoliisiuutisissa tulee toisinaan vastaan lyhenne "Lim".
Esimerkiksi Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja Dennis Pasterstein kirjoitti viime viikolla Twitteriin autoilijasta, jonka katolta valahti jarrutuksessa iso kasa lunta tuulilasille.
"Määrättiin Lim. Lumikuormia näkyy nyt autojen katoilla!"
Raportti kentällä:
Espalla jarrutuksessa kattokuorma valahti näkyvyyshaitaksi, määrättiin Lim. Lumikuormia näkyy nyt autojen katoilla! #Helsinki pic.twitter.com/BqsZppWTQJ
— Dennis Pasterstein (@DPasterstein) January 31, 2022
Mikä ihmeen Lim?
Lim on liikennevirhemaksu. Se korvasi rikesakon, joka tuli käyttöön 1980-luvulla.
Liikennevirhemaksun voi saada tie- ja vesiliikenteessä tapahtuvista rikkomuksista. Poliisin sivuilla kerrotaan, että tyypillisesti poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa.
Poliisi selvittää asian paikan päällä ja antaa rikkomuksen tehneelle liikennevirhemaksupäätöksen.
Liikennevirhemaksu on kiinteämääräinen seuraamus, liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilla kerrotaan.
Maksun suuruus on määritelty tieliikennelaissa rikkomuskohtaisesti. Teon lisäksi maksun suuruuteen vaikuttaa se, kenelle liikennevirhemaksu määrätään.
Liikennevirhemaksun suuruus on rikkomuksen laadusta riippuen 20–200 euron suuruinen.
Esimerkiksi jalankulkijan liikennesääntörikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu on 20 euroa, mutta moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan liikennesääntörikkomuksesta liikennevirhemaksu on 100 euroa.
Jos liikennevirhemaksu määrätään useammasta kuin yhdestä rikkomuksesta, korotetaan teoista seuraavaa ankarinta liikennevirhemaksua 40 eurolla. Korotus on kertaluonteinen, Traficomin sivuilla kerrotaan.
Jos esimerkiksi moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei olisi noudattanut pihakadun liikennesääntöjä ja olisi käyttänyt matkapuhelinta ajon aikana siten, että piti sitä kädessään, määrättäisiin tästä yksi yhteinen 140 euron liikennevirhemaksu, jossa olisi 100 euron liikennevirhemaksu korotettuna 40 eurolla.
Liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan hallinnollinen sanktio.
Liikennevirhemaksu ja sakko ovat kuitenkin luonteeltaan samanlaisia – kumpikin on tienkäyttäjän lainvastaisen menettelystä määrättävä seuraamus, Traficomin sivuilla todetaan.
Sakkorangaistus on varattu moitittavuudeltaan vakavampien liikennerikosten rangaistukseksi.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
