
Parhaan vastineen rahoille antava auto löytyi − MT:n lukijoiden suosikki jäi kakkoseksi
Hyundai Kona nousi voittajaksi järkevällä hinnoittelulla ja monipuolisuudella.
Vuoden Autoksi valittu Hyundai Kona on saatavilla sekä hybridinä että täyssähköisenä mallina. Kuva: Jari KohonenVuoden Autoksi on valittu Hyundai Kona. MT:n verkkolehden lukijoiden suosikki oli Mercedeksen E-sarja, joka jäi tiukassa äänestyksessä niukasti kakkoseksi.
Auto- ja liikennetoimittajat valitsivat Vuoden Auton nyt jo kymmenennen kerran. Tavoitteena oli löytää auto, joka antaa parhaan vastineen rahoille.
Alkukarsinnassa mukana olivat kaikki vuoden aikana esitellyt 32 autouutuutta. Niistä yli puolet oli sähköautoja. Lisäksi kaikkiin paitsi yhteen ehdokkaaseen oli tänä vuonna saatavissa ainakin jonkinasteinen sähköistys voimalinjaan.
Merkittävä muutos ja osoitus odotettavasta oli, että kolmasosa ehdokkaista tuli Kiinasta.
Vuoden aikana esitellyistä yli 30 uutuusmallista finaaliin pääsivät Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7. Kuva: Jari KohonenToimittajat valitsivat autoista koeajojen perusteella kuusi finalistia. Ne olivat Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.
Kiinalaisautoja ei vielä tällä kertaa finaalissa nähty. Se johtui ainakin osin siitä, että niiden runsas mallivalikoima hajoitti äänet. Myös BMW:n kohtaloksi koitui, että sen useat mallit söivät toistensa äänet.
Finaaliäänestys oli tasainen. Heikoimmaksi lenkiksi jäi Peugeot 408, joka oli vain yhden tuomarin mielestä paras.
Toyota Prius sai kuusi ykkössijaa ja sekä Kia EV9 että Volkswagen ID.7 olivat kymmenen tuomarin suosikkeja.
Myös suurin voittomäärä jaettiin, sillä koko äänestyksen voittanut Hyundai Kona sekä Mercedes-Benzin E-sarja saivat 15 tuomarilta ykkössijan.
Voitto irtosi Konalle yhteistuloksella. Se on siis auto- ja liikennetoimittajien mielestä parhaan vastineen rahoille antama uutuusauto.
Konan suuriin plussiin kuuluu väistämättä onnistunut hinnoittelu. Se oli kisan edullisin auto. Kona Hybrid -malliston alkaen hinta jää 33 990 euroon. Myös Kona Electric -malliston lähtöhinta on painettu karvan alle 40 000 euroon.
Konassa on myös erilaisia voimalinjoja hybridistä täyssähköön. Siitä on siten autoa moneen lähtöön ja tarpeeseen.
Konsepti vaikuttaa toimivalta, sillä viime vuonna voiton nappasi samoilla eväillä Konan sisarmalli Kia Niro.
Mercedes-Benzin kohtaloksi jäi jo toisena peräkkäisenä vuonna taipua toiseksi. Kolmas oli Volkswagen ID.7.
MT:n lukijaäänestyksen Mercedes voitti ylivoimaisesti. Se keräsi lähes kolmanneksen äänistä.
Hinnaltaan Mercedes edusti kisan toista ääripäätä Konaan verrattuna. Yhden E-Mersun hinnalla saa kaksi Konaa.
Toiseksi MT:n äänestyksessä nousi Peugeot ja kolmas oli Toyota.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







