Koneviesti: Karstulalainen Jari Syrjälä osti talliinsa huippuharvinaisen Valmet 1203:n alkuperäisellä Comprex-ahtimella – kaupat syntyivät vuosia ensitutustumisesta erikoisin ehdoin
Huoltokorjaamo Peltonen & Syrjälä omistaa vuodelta 1982 olevan Valmet 1203-4 -traktorin, jossa on edelleen alkuperäinen Comprex-ahdin. Koneviesti kävi tutustumassa tähän harvinaisuuteen Karstulassa.
Valmetteja ja Valtroja työkseen korjaava Jari Syrjälä toimii yleensä Valmet 1203 -traktorin kuljettajana. Kuva: Heikki HaapakoskiVuosina 1980–83 Valmet valmisti pienen erän Comprex-paineaaltoahtimella varustettuja 1203-mallin traktoreita, jotka olivat saatavissa taka- ja nelivetoisina versioina. Comprex-ahdetun 4,4-litraisen ja nelisylinterisen moottorin teho oli 110 hevosvoimaa ja alhaalta alkava vääntö oli 424 Nm 1350 moottorin kierroksella. 1203-malli jäi kuitenkin harvinaisuudeksi, ja monista traktoreista Comprex-ahdin vaihdettiin jälkikäteen tavalliseen ahtimeen.
On yllättävää, että nykypäivänä ylipäätään löytyy alkuperäisellä Comprex-ahtimella varustettuja Valmeteja. Huoltokorjaamo Peltonen & Syrjälän omistaja Jari Syrjälältä tämä harvinaisuus kuitenkin löytyy. Syrjälä tutustui traktoriin huoltokeikan yhteydessä ja ihastui moottorin alavääntöön.
Hän yritti jo tuolloin tehdä koneesta traktorista kaupat, mutta sai traktorin omistukseensa vasta muutama vuosi myöhemmin, kun entinen omistaja ajoi traktorin Syrjälän kotitalon pihaan. Valmetille keksittiin hinta, joka miellytti kumpaakin osapuolta ja kaupat tehtiin. ” Se oli kyllä helppo kauppa”, Syrjälä kertoo kaupanteosta.
Syrjälä on traktorin kolmas omistaja. Uutena traktori oli ollut töissä nevalla. Seuraavalla omistajalla traktori oli käytössä turvetyömailla sekä urakoinnissa, mutta 1990-luvulla traktori jäi pihakoneeksi.
Entisellä omistajalla oli kaupan tekoon kaksi ehtoa. Syrjälän mukaan kaupan ensimmäinen ehto oli, ettei traktoriin saanut laittaa oli paripyöriä eikä sitä saanut viedä nevalle, koska siellä se oli ollut jo riittävästi. Toinen kaupan ehto oli, ettei traktoria saa myydä eteenpäin niin kauan kuin entinen omistaja elää.
Syrjälä sai ensikosketuksensa traktoriin tekemällä siihen perushuoltotoimet. Öljynvaihdossa tuli yllättävä tilanne vastaan:
"Kun traktori tuli taloon, niin kaikki suodattimet ja öljyt vaihdettiin. Aloin vaihtaa etuperään öljyjä, ja varasin ison astian alle. Tyhjennyspropun avattuani tuli vain vähän öljyä astian pohjalle. Laitoin uudet öljyt ja sen jälkeen huomasin, että kardaaniakselin juurella oleva stefa vuotaa – öljyt olivat hävinneet ajan saatossa sitä kautta. Tiivisteen vaihdon jälkeen etuperä on kuitenkin toiminut täysin, eikä uusia vuotoja ole ilmennyt. Ties kuinka kauan sillä oli ajettu ilman öljyjä."
Tulevaisuudessa Jari aikoo paneutua Valmetin jarruihin, koska niistä alkaa olla paras pito kadoksissa. Moottori on kuitenkin hyvässä kunnossa. Edellisen omistajan mukaan moottorille oli tehty moottoriremontti. Kone lähtee hyvin käyntiin eikä kuluta öljyä. Alkuperäinen vinkuva Comprex-ahdin tarjoaa mukavasti vääntöä jo pienillä kierroksilla. Pakkaskäynnistyksiä Syrjälä ei ole kuitenkaan raaskinut kokeilla, vaan moottori on lämmitetty aina ennen starttia.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitä tulevaisuuden suunnitelmia Jari Syrjälällä on Comprex-Valmetilleen!
Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

