Autojen kierrätystä tehostetaan EU-kuntoon
Materiaalinkäsittelijä Jouni Matilainen esikäsittelee autoa murskausta varten Kuusakosken tehtaalla Heinolassa. Ville-Petteri Määttä Kuva: Viestilehtien arkistoHEINOLA (MT)
Autojen kierrätystä kehitetään Suomessa entistä tehokkaammaksi. Romuautojen painosta pyritään tulevaisuudessa käyttämään uudelleen ja kierrättämään 85 prosenttia.
Vuonna 2015 EU:ssa astuu voimaan direktiivi, joka kiristää vaatimuksia romuautojen hyötykäytöstä. End of Life Vehicles -direktiivi (ELV) asettaa autojen uudelleenkäyttö- ja kierrätystavoitteeksi 85 prosenttia ja hyötykäyttötavoitteeksi 95 prosenttia. Kaatopaikalle saa sijoittaa enintään viisi prosenttia auton painosta.
”EU:lle ilmoitettava hyötykäyttöaste on meillä hyvin korkea, se on jo 95 prosenttia. Uudelleenkäyttövaatimuksesta jäädään vielä pari prosenttia vajaaksi, joten siinä on Suomessa vielä kirittävää”, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.
Suomen Autokierrätys on tuottajayhteisö, joka organisoi EU-lainsäädännön vaatimaa henkilö-, paketti ja matkailuautojen kierrätystä.
Silvennoisen mukaan uudet vaatimukset pyritään täyttämään kehittämällä toimintaa romuautojen vastaanottopisteissä.
”Lasin kierrätys on ollut meille eräänlainen akilleen kantapää. Sen poistaminen autosta turvallisesti on vaikeaa, ja nyt selvitelläänkin nopeita ja tehokkaita tapoja saada auton lasiosat kierrätetyiksi.”
Loppuun ajettu romuauto on keskimäärin yli 20 vuotta vanha. Autoista hyödynnetään noin kymmenen osaa, mutta varsinainen arvo on metallissa ja muussa materiaalissa.
Varsinainen ongelma autojen kierrätyksessä ovat harmaat toimijat, jotka keräävät ja käsittelevät romuautoja virallisen järjestelmän ulkopuolella.
”Harmaat toimijat ilmoittelevat lehdissä maksavansa palkkion romuautosta ja keräävät sen sitten pois ilman asiaankuuluvia lupia”, Silvennoinen sanoo.
Ongelmia aiheutuu, kun autoa ei poisteta rekisteristä ja verot jäävät maksamatta. Lisäksi autoja ei käsitellä hyväksyttävällä tavalla.
”Autoja voi luvattomien kerääjien jäljiltä nähdä lojumassa ylösalaisin sorakuopissa. Öljyt saatetaan valuttaa niistä maastoon pohjavesien päälle, ja joskus auton kuivaaminen nesteistä jää täysin tekemättä.”
Auton kierrätyksessä on olennaista muistaa, että romuautokin on jonkun omaisuutta. Kun auton vie romutukseen, on mukana oltava todistus siitä, että on auton haltija.
”Romuautojen vastaanottaja selvittää autojen tiedot. Jos kaikki on kunnossa romut otetaan kyllä vastaan”, Silvennoinen neuvoo.
MATTI RIITAKORPI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
