
Volvon tehokas EX30 sähköauto antaa talvelle tasoitusta
Nelivetoinen EX30 on nopein ja tehokkain Volvo ikinä.Volvon täyssähköisen EX30:n nelivetoinen versio on tehokkain Volvo ikinä. Muiden sähköautojen tapaan sen toimintamatkasta putoaa talviajossa melkoinen siivu.
Näppärän kokoinen EX30 on Volvolle tärkeä malli. Se tuo Volvon sähköautot uuteen koko- ja hintaluokkaan.
EX30:n kojelautaa hallitsee teslamainen keskusnäyttö, johon toiminnat on keskitetty. Yhtään nappulaa kojelaudassa ei ole säilytetty. Jopa hansikaslokero pitää avata ja hätävilkku käynnistää kosketusnäytön kautta.
Plussaa siitä, että EU:n pakollisen nopeusvaroittimen pois päältä laiton saa ohjelmoitua rattipainikkeisiin. Myös keskusnäytön mahdollisen ohjelmistojumin nollaus onnistuu ratista, mutta siihen ei ollut koeajon aikana tarvetta.
Auton edullisimmat versiot lähtevät liikkeelle takavedolla ja 51 kilowattitunnin akulla. Niiden vaihtoehtona on nelivetoinen tehoversio, joka valikoitui MT:n koeajoon.
Nelivetoinen EX30 osoittautui jo kesällä takavetoista vakaammaksi ajettavaksi. Talvella ero korostuu.
Nelivedosta huolimatta EX30 lähtee liikkeelle takavetoisena. Se johtaa liukkaille keleillä pieneen alkuluistoon, jonka neliveto ja ajovakauden hallinta korjaavat nopeasti.
Tehoversiossa akun koko on 69 kilowattituntia. Paketista irtoaa 428 hevosvoimaa, joilla auto singahtaa 3,6 sekunnissa nollasta 100 kilometriin tunnissa.
Kulutuksessa EX30:n nelivetoversio antaa muiden sähköautojen tapaan talvelle melkoisesti tasoitusta. Noin 450 kilometrin WLTP-kantama jäi haaveeksi.
Yli 400 kilometrin latausväliin päästäkseen EX30:n kulutuksen pitäisi pysyä noin 17 kilowattitunnissa. Kesällä se oli mahdollista melko normaalilla ajotavalla.
Talvella auton kulutus pyöri kevyessäkin käytössä lähes 25 kilowattitunnissa 100 kilometrillä.
EX30:n pikalatausteho on 150 kilowattia. Se vaatii lämmitettyä akkua. Nollakelillä ilman lämmitystä auton 50 prosenttiin ajetun akun lataus lähti käyntiin 23 kilowatilla.
Parhaimmillaan latausteho kävi 54 kilowatissa, mutta alkoi sitten laskea akun varauksen noustessa 80 prosenttia kohti.
Kylmän akun lataaminen 50 prosentista 86 prosenttiin vei 45 minuuttia. Tuolla varauksella toimintamatkaksi tuli 270 kilometriä.
Auton avaimena toimii lähinnä kännykkä. Sen vaihtoehtona on mokkula ja muoviläpyskä, joiden toiminnassa oli pientä opettelua vaativaa huojuntaa auton sammuttamisen ja lukituksen osalta.
EX30:n hinnat lähtevät takavetoisena 36 900 eurosta. Nelivedon alkaen hinta on 48 600 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







