Suosikkibändien hittejä äänitettiin heinäpellon laidassa – maalaisstudiossa taottiin kultalevyjä
Talkoohenki ja yhdessä tekemisen meininki olivat suomirockin hittitehtaan menestyksen salaisuus.
Tuottaja-säveltäjä Mika Sundqvist pyöritti MSL-studiotaan ensin Ylöjärvellä, myöhemmin Kihniössä. Kuva: Kalle Parkkinen / LehtikuvaTiesitkö, että suomirockin suurimmat suosikit äänitettiin maaseudun rauhassa, kaukana pääkaupungin sykkeestä?
Kyse on tietenkin Mika Sundqvistin (1947–2021) MSL-studiosta, jonka uumenissa syntyi muun muassa Eppu Normaalin, Juice Leskisen, Popedan, Hassisen Koneen, Yön ja Mikko Alatalon unohtumatonta tuotantoa.
Musiikin monitoimimies Sundqvist perusti studion kaverinsa Simo Luukkasen kanssa Ylöjärven Mettistöön vuonna 1978. Jälkimmäinen jäi jo alkuvaiheessa pois, mutta hänen nimensä säilyi MSL-kirjainyhdistelmässä. Studio pysyi koko ajan maalaismaisemissa, vaikka se muuttikin myöhemmin Lempäälään ja lopulta Sundqvistin kotikulmille Kihniöön.
Suomirockin hittitehdas sijaitsi alkujaan vanhan omakotitalon alakerrassa heinäpellon laidassa.
Yhteistyö Epe Heleniuksen johtaman Poko Rekordsin kanssa alkoi, kun Sundqvist vakuutti tekevänsä parempaa jälkeä ja vieläpä edullisemmin kuin monet tunnetummat studiot.
Puheella oli myös katetta, löytyihän MSL-studiosta kahdeksanraituri, jolla voitiin nauhoittaa kahdeksan ääniraitaa yhtä aikaa.
Ensimmäisenä studioon marssi lupaava bändi Tampereelta nimeltä Popeda, jonka Erkki ja Leena -single (1978) saatiin purkkiin vielä samana päivänä. Lopputulokseen olivat tyytyväisiä sekä bändi että äänittäjä.
Heti perään alettiin nauhoittaa Ylöjärven omien poikien eli Eppu Normaalin albumia Maximum Jee & Jee (1979).
Mietin, että näin helppoako tämä levyjen teko onkin. Aina tulee kultalevy.” Sundqvist Soundi-lehdessä
Äänitykset sujuivat Sundqvistin mukaan hyvin alusta alkaen. Häntä miellytti erityisesti bändin jäsenten halu kehittyä ja tulla paremmiksi muusikoiksi.
”Niin me vain saimme hyvässä hengessä Maximum aikaiseksi. Ja minusta siinä oli suomalaiseksi rokkilevyksi aika hyvät soundit”, hän totesi myöhemmin Riffi-lehdessä.
Studiossa vallinneesta talkoohengestä kertoo, että Juice Leskisen Kuopio-Iisalmi-Nivala-livelevyn (1984) apulaisäänittäjänä toimi Eppujen laulaja Martti Syrjä.
Albumit kuten Eppujen Akun tehdas, Juice Leskisen Viidestoista yö ja Hassisen Koneen Täältä tullaan Venäjä menestyivät hyvin taloudellisesti, ja ne kaikki äänitettiin MSL-studiossa.
Se hämmensi paljon nähneen Sundqvistinkin, joka muisteli studiouraansa vuonna 2017 Soundissa:
”Mietin, että näin helppoako tämä levyjen teko onkin. Aina tulee kultalevy. Mutta se oli vain sattumien summa, että osui niin nousujohteisia ja lahjakkaita kavereita samaan aikaan.”
Osansa lienee myös hänen omalla asenteellaan.
”Yritin aina kunnioittaa heidän näkemyksiään. Pyrin olemaan sellainen isähahmo, että juttu palvelee heidän ideoitaan”, hän valotti Turun Sanomissa.
Mielestäni Sundqvistin työskentelytapaa olla ”yksi bändin jätkistä” selitti myös hänen oma muusikkotaustansa, olihan hän 1970-luvulla suositun Alwari Tuohitorvi -yhtyeen basisti-laulaja. Huumorimusiikin saralla kihniöläinen kunnostautui hitillään Moottoripyörä on moottoripyörä.
Kirjoittaja työskentelee Osuustoiminta-lehden toimituspäällikkönä.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







