Oopperajuhlien johtaja: "Yleisötapahtumia tarvitaan, että emme eristäydy kokonaan digimaailmaan"
Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff vakuuttaa, että musiikki tekee kaikille hyvää.
Ville Matvejeff on Savonlinnan oopperajuhlien historian nuorin taiteellinen johtaja. Kuva: Saara Lavi"Oopperassa on paljon samaa kuin huippu-urheilussa", toteaa Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff.
"Uran rakentaminen ja suorituksen huippuunsa virittäminen on samantyyppistä. Suorituksessa annetaan kaikki kuten urheilumatsissakin. Katsojalle wau-elämys syntyy siitä, että joku osaa jotakin niin hyvin."
Toinen tärkeä elementti on kokoontuminen yhteen ja yhdessä kokeminen. "Kommunikaatio tapahtuu nykyisin paljon ruutujen äärellä. Yleisötapahtumia tarvitaan, että emme eristäydy kokonaan digimaailmaan."
Matvejeff vierastaa ajatusta, että ooppera olisi eliitin taidemuoto. "Ooppera on alun perin kansanhuvia, joka Suomessa on lähtenyt tarinoista tavallisista ihmisistä."
Heitä, jotka eivät ole vielä oopperassa käyneet ja suhtautuvat siihen epäilevästi, Matvejeff rohkaisee ennakkoluulottomuuteen. Esitykset ovat monipuolisia, ja tunteita voivat musiikin lisäksi herättää visuaalisuus sekä tarinat.
"Kannattaa tulla avoimin mielin. Musiikki tekee ihmiselle aina hyvää, niin yhdessä kuorossa laulaminen kuin oopperakin."
Maaginen. Adjektiivi toistuu useasti, kun Savonlinnan Oopperajuhlien tuore taiteellinen johtaja kuvailee uutta työpaikkaansa Savonlinnassa.
"Maailmassa ole kovin montaa keskiaikaista linnaa, jossa pääsee kokemaan korkean tason oopperaa. Tunnelma on suorastaan maaginen, kun illalla tullaan ulos linnasta järvimaisemaan. Siihen jää helposti koukkuun", mies virnistää.
Matvejeff kuuli ensimmäisen oopperan Olavinlinnassa kouluikäisenä. "Aika ja uni teki minuun syvän vaikutuksen."
33-vuotiaana Matvejeff on oopperajuhlien kaikkien aikojen nuorin taiteellinen johtaja. Hän aloitti työssään virallisesti syyskuussa mutta on ollut mukana ohjelmistojen suunnittelussa keväästä 2018 lähtien.
"On tullut kolmekymppisten aikakausi", Matvejeff toteaa ja viittaa myös Suomen tuoreeseen hallitukseen.
Myös oopperamaailmassa monia tunnettuja taiteilijoita on jäänyt tai jäämässä eläkkeelle, ja esiin nousee uusia suomalaisia ja eurooppalaisia tähtinimiä. Se tekee ohjelmiston suunnittelusta mielenkiintoista.
"Mukana täytyy olla suuren yleisön rakastamia klassikoita sekä uusia, Suomessa ennennäkemättömiä teoksia", Matvejeff kertoo.
Ensi kesänä uutuuksia edustaa Kuningas Roger. Myös Händelin oopperaa nähdään ensi kertaa ohjelmistossa, komediana Julius Caesar. Suomen kenties tunnetuin oopperalaulaja Karita Mattila esiintyy ensi kesänä kahdessa konsertissa, joista toinen on jo myyty loppuun.
Itse Matvejeff nousee Olavinlinnan lavalle Kuningas Rogerin ja Julius Caesarin kapellimestarina, koska hän pitää käytännön osallistumista tärkeänä. "On laitettava kädet saveen, jotta ymmärtää paremmin esiintyjien tarpeita ja kehitysideoita."
Tavoitteena on aina löytää ohjelmistoon punainen lanka, joka houkuttaisi vieraat katsomaan useamman oopperan eri iltoina. Moni tekeekin niin.
"Lisäksi he tutustuvat alueen muuhun tarjontaan. Savonlinnan seutu ja upea luonto on kokonaisuudessaan elämys."
Savonlinna on oopperamaailmassa poikkeus rahoitusrakenteeltaan. Festivaalin talous perustuu yli 70-prosenttisesti lipputuloihin. Valtion ja kaupungin tukien osuus on vuosittain noin 10–15 prosenttia.
"Tuki on tärkeä, mutta ohjelmiston on oltava sellainen, että lippuja myydään paljon", Matvejeff sanoo. Parhaina vuosina vieraita on käynyt yli 70 000.
Suurin osa on yksityisiä taiteen ystäviä, jotka ostavat itse lippunsa. "Yleisöprofiili on muuttunut, yritysten tarjoaminen lippujen määrä on tippunut noin kymmenesosaan kävijöistä."
Yleisöä saapuu Savonlinnaan eri puolilta Suomea. Ulkomaisten oopperavieraiden osuus on noin kymmenesosa.
Vieraiden lisäksi festivaali tuo runsaan 30 000 asukkaan Savonlinnaan kesäksi yli tuhat työntekijää, kun vapaaehtoisetkin lasketaan mukaan.
"Se on melkoinen piristysruiske kaupungille myös taloudellisesti. Olenkin sanonut, että kulttuurin tukeminen on yksi parhaita investointeja kaupungeille."
Ville Matvejeff
- Savonlinnan Oopperajuhlien taiteellinen johtaja syyskuusta lähtien
- 33-vuotias, naimisissa
- Musiikin maisteri
- Kapellimestari, säveltäjä ja pianisti
- Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari
- Aiemmalta nimeltään Matveinen. Perhe otti nimen suomentamattoman version takaisin käyttöön runsaat kymmenen vuotta sitten.
- Työskennellyt myös muun muassa Turun musiikkijuhlien taiteellisena johtajana ja esiintynyt useissa maissa.
- Harrastaa murtomaahiihtoa.
- Sukujuuret ovat Ilomantsissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
