KANSAN SUUSTA Pohjanmaan kautta
Kukaan ei oo mikään, kiteytti Rannanjärvi pohjalaisen itseriittoisuuden.
Härmän puukkojunkkarit ovat muokanneet mielikuvaa pohjalaisista enemmän kuin moni muu. Siunatkaa lapset itsenne, nyt tulee pohjalaisia, sanottiin Uudenkaupungin seudulla ja viitattiin kenties junkkareihin.
Vaasan veri ei vapise eikä Kauhavan rauta ruostu, sanotaan Isontalon Antista ja Rannanjärvestä kertovassa laulussa. On rohkeutta, kovuutta ja uhoa.
Meirän kans ei auta, sanoi Prännin Erkki, joka lopulta otti hengen Rannanjärveltä.
Kalannissa sanottiin, että ”sillä on voima kuin pohjalaisen sanalla”. Ja kyllähän siinä voimaa on, kun pohjalainen kiroaa.
Savolainen sanoo, ettei hän ole kyyryssä nälän ja vilun vaan köyhyyden tähden. Pohjalaisen kyyristelyyn eivät ole syynä nälkä ja vilu vaan komeus.
Pohjalaista näyttämisenhalua on selitetty sillä, että siellä naapurit asuvat näköetäisyydellä. Savossa naapurit asuvat näköetäisyyden ulkopuolella. Sopiva suuruudenhulluus ja hyvä itseluottamus ovatkin synnyttäneet Pohjanmaalle ennakkoluulotonta yrittäjyyttä.
Mutta minkä vuoksi silloin otetaan ”Pohjanmaan kautta”, kun lasi kulautetaan pohjia myöten?
Tarina kertoo, että kansalaissodan jälkeen joku voittajiin kuuluva kysyi ryyppykavereiltaan, että mitä kautta ne jääkärit tulivatkaan Suomeen, ja vastasi, että ”Pohjanmaan kautta”. Ja sitten otettiin malja jääkäreille.
Topi Linjama
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
