Digitaaliset oppimateriaalit kuuluvat nykyaikaan, mutta säästösyistä ne eivät saa korvata kynää ja paperia
Kynä ja paperi kutkuttelevat harmaita aivosolujamme siihen malliin, että niiden käyttäminen opetuksessa ja opiskelussa on edelleen perusteltua.
Sekä digitaaliset että paperiset oppimateriaalit kuuluvat nykyaikaiseen kouluun. Nivalalaisen Haikaran koulun kuudennen luokan oppilaat tekevät matematiikan tehtäviä. Arkistokuva. Kuva: Paivi KarjalainenDigitaaliset oppimateriaalit ovat tätä päivää, hyvä niin. Paperisten oppimateriaalien pitäisi olla tätä päivää, toivottavasti ovat tulevaisuuttakin.
On kiistämätön tosiasia, että nykyään kouluissa on tarkoituksenmukaista käyttää sähköisiä oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä. Niiden avulla saa parhaimmillaan motivoivan, hauskan ja opettavaisen tunnin aikaiseksi.
Ai niin, digitaitojen oppiminen on jo itsessään tärkeää.
Mutta ihmisen aivot ovat jännä kapine. Tarvitsemme myös käsin kirjoittamista ja paperilta lukemista. Edelleen oma prosessorimme toimii tehokkaammin, jos konkreettisesti raapustamme harakanvarpaitamme paperille, näin kertovat tutkimuksetkin.
Pahin virhe, jonka kouluissa nuorillemme (ja Pisa-tuloksillemme) voimme tehdä, on hylätä paperiset kirjat ideologisesti sen vuoksi, että niiden hankkiminen on kallista ja logistisesti haastavaa verrattuna sähköisiin materiaaleihin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




