
Dokumenttielokuvassa vanha itäauto on perheenjäsen – Janakkalan ”Lada-Jussia” viehättää itäblokissa valmistettujen autojen omalaatuisuus
"Autot joilla ajoimme kapitalismiin” -dokumenttielokuva kertoo sosialistisissa maissa tuotetuista autoista ja niiden harrastajista.
Osa Jussi Kulosen autoista on varaosien lähteenä, osan hän on korjannut liikennekäyttöön. Yksi Lada on museorekisterissä. Kuva: Jussi KulonenItäblokissa tuotetuissa autoissa viehättää omalaatuisuus, kertoo veroasiantuntija Jussi Kulonen. ”Ne ovat aina olleet jälkeenjääneitä: uutena saa sellaista, joka näyttää jo vanhalta.”
”Lada-Jussin” pihassa Janakkalan maaseudulla on kolmisenkymmentä autoa, joista suurin osa on valmistettu Neuvostoliitossa: Ladojen lisäksi Volgaa, Moskvitšia, FSO:ta sekä Suomen armeijan vanhoja kuorma-autoja. ”Lada on ykkösjuttu”, sanoo Kulonen.
Bulgarialainen dokumenttielokuva ”Autot joilla ajoimme kapitalismiin” kertoo sosialistisissa maissa tuotetuista autoista ja niiden harrastajista ympäri Eurooppaa.
Elokuva nähdään Yle Teema Femillä lauantaina ja tiistaina. Sen tekijöiden mielestä kiintymys itäautoihin on kaipuuta aikaan, jolloin ajoneuvon saattoi korjata omin käsin, muutaman yksinkertaisen työkalun avulla.
Kulonen kertoo, että tekniikaltaan yksinkertaisilla Ladoilla oli helppo opetella auton korjaamista. Ihmisiä ovat ajaneet ladailuun Kulosen mukaan myös poliittinen suuntautuminen ja auton kohtuullinen hinta.
”Olen jonkun verran kallistunut itään päin. Tykkään venäjän kielestä ja poliittisesti olen enemmän vasemmalla. Se on voinut vaikuttaa”, vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokas kertoo.
Sosialistisen suunnitelmatalouden vaikutus automallien kehitykseen kiinnostaa Kulosta. Neuvostoliiton autolehdissä julkaistiin ennusteita siitä, mitä ominaisuuksia autoihin tuodaan seuraavalla viisivuotiskaudella.
Vanhat autot ovat perheen tärkeimpiä jäseniä, jotka antavat merkitystä ja toivoa ”Autot joilla ajoimme kapitalismiin” -dokumenttielokuvassa. Se valmistui vuonna 2021. Kuva: Agitprop/YleOsa Kulosen autoista on varaosien lähteenä, osan hän on korjannut liikennekäyttöön. Yksi Lada on museorekisterissä.
”Autojen viritteleminen ei ole minun harrastukseni juttu, kaikki muu kiinnostaa.”
Kulosella oli pihassa parhaimmillaan 55 autoa. ”Minulle on tullut valittamista, että autoja on pihassa liikaa. Määrä on pienentynyt, mutta laatu on parantunut.”
Aiemmin Kulonen on pelastanut itäautoja romuttamiselta. Nyt niiden saatavuus on heikentynyt ja hinnat nousseet.
Kulonen tunnetaan Ladojen lisäksi siitä, että hän on syönyt Suomen jokaisella ABC-huoltoasemalla. Sekin alkoi Lada-harrastuksen puitteissa.
”Joskus aikanaan oltiin Tampereella kaverin tallilla, siinä oli ABC lähellä. Kävimme siellä syömässä ja se tuli tutuksi. Ihastuin konseptiin ja touhu lähti lapasesta.”
Suomalaisia autoharrastajia ei ole mukana ”Autot joilla ajoimme kapitalismiin” -dokumenttielokuvassa.
Norjalainen entinen ralliautoilija John Haugland kertoo elokuvassa eräästä matkastaan Tsekkoslovakiaan.
Haugland kävi vuonna 1968 kävi Škodan tehtailla. Tehdas varusti hänelle auton Brnon 6 tunnin Eurooppa-kisaan. Kisan jälkeen Haugland palasi Mladá Boleslaviin.
”Yöllä oli hirveä meteli. Venäläiset olivat hyökänneet Tsekkoslovakiaan 25.8.1968. Olin siellä keskellä miehitystä”, hän muistelee.
Bulgarialainen yrittäjä Petar Klisarov kertoo dokumentissa, että hän on ostanut golf-hanskat ja Pradan kengät autonsa ajamiseen. Klisarovin useasta ukrainalaisen ZAZ-autotehtaan autosta koottua ajokkia on työstänyt 30 ihmistä maalarista verhoilijaan. ”Raha ei ole kaikki kaikessa. Jotkin asiat on vain tehtävä”, Klisarov sanoo. Kuva: Agitprop/YleUkrainan sota ei ole Jussi Kulosen mukaan vaikuttanut Lada-harrastukseen Suomessa.
Lada Kerho ry on maan suurin itäautojen kerho. Jäseniä on 500, joista vajaa sata on aktiivisia.
Viime keväänä Lahden Classic Motorshow’ssa Lada Kerhon osastolla vain yksi kävijä otti sodan puheeksi. ”Katsottiin, että olemme siellä autoharrastajina, ei Venäjän lipun kantajina.”
Käytännön hankaluuksia harrastukseen tuo varaosien puute. ”Posti ei kulje Venäjältä, varaosien saanti kangertelee.”
Kulonen ei ole koskaan käynyt Venäjällä tai Neuvostoliitossa. Hän oli aikeissa mennä Lada-tehtaan 50-vuotisjuhliin Toljatiin, mutta korona esti sen.
”Nyt tietysti tämä sota on kääntänyt kaiken päälaelleen. Ei tulisi mieleenkään, että Venäjälle lähtisin. Jää sellainen fiilis, että neuvostoaikaan olisin voinut uskaltaa lähteäkin. Tuntuu, että se olisi ollut turvallisempi turistikohde.”
Yle Teema & Fem lauantaina klo 22.55 ja tiistaina klo 23.30
Johtajien villitys Venäjällä
Vanhojen autojen harrastus kukoistaa myös Venäjällä.
Johtajien neuvostoautovillitys sai alkunsa presidentti Vladimir Putinista.
Putin omistaa entisöidyn valkoisen Volgan vuosimallia 1956.
Entisellä presidentillä Dmitri Medvedevillä on valkoinen vuoden 1948 Pobeda.
Varapääministerinä toimineen Igor Shuvalovin tallista löytyy ZIL.
Lähde: USSR cars -sivusto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







