Teatteriarvio: Anastasia-musikaali tuo valoa tulevaan talveen
Visuaalisesti näyttävä musikaali on kokonaisuudessaan voimakas kokemus.
Tampereen teatterin suhteellisen pienelle päänäyttämölle loihdittiin muun muassa valtava junavaunu. Kuva: Tampereen teatteriTampereen teatterin intiimillä päänäyttämöllä esitettävä Anastasia-musikaali on massiivinen ilmestys. Musikaali sekä itkettää että naurattaa. Se on visuaalisesti äärimmäisen näyttävä. Musikaalilta osasi odottaa pukuloistoa. Pukusuunnittelu on Pirjo Liiri-Majavan käsialaa ja se ylittää kaikki odotukset. Pienelle lavalle on saatu mahdutettua matka Moskovan palatseista ja Romanovin perheen traagisesta kohtalosta aina Pariisin kaduille saakka. Anastasian todellinen taika löytyykin lavastussuunnittelija Marjatta Kuivaston ja videosuunnittelija Toni Haarasen luomista illuusioista, jotka saavat katsojan hengähtämään ihastuksesta.
Väliajalla musikaalista oli vaikea edes miettiä kritisoitavaa. Vauhdikkaat kohtaukset viihdyttävät ja saavat kyyneleet kihoamaan silmiin jo pelkästään näyttävyytensä vuoksi. Pia Piltz vakuuttaa pääroolissa itseään ja menneisyyttään etsivänä Anjana. Piltzin laulu on upeaa kuultavaa ja on pelkästään inhimillistä, että näinkin fyysisessä roolissa happi ei ehkä riitä herkkiin lauluosuuksiin. Leskikeisarinnana nähtiin Sinikka Sokan tilalla Elina Rintala, joka taisteli keskeisen ja vaikean roolin läpi kunnioitettavasti.
Petrus Kähkösen ja Ville Majamaan Dimitri ja Vlad tuovat sopivan annoksen kaivattua letkeyttä ja huumoria. Lauluosuuksissa aivan omaa luokkaansa on kommunistivallankumouksellista Glebiä esittävä Joel Mäkinen.
Toinen puoliaika ei aivan yllä ensimmäisen tasolle. Yhä isommassa osassa on Anastasian ja Dimitrin välinen orastava romanssi. Rakkaus ei kuitenkaan välity aivan teatterin takapenkeille asti, mikä jää harmittamaan. Koko esityksen kantava voima ja toisen puoliajan kirkkain tähti on ehdottomasti Kaisa Hela. Hänen roolihahmonsa vie näytelmää eteenpäin vahvalla otteella. Hela loistaa erityisesti kohtauksessa, jossa ollaan pariisilaisella klubilla.
Anastasia-musikaali on voimakas kokemus. Vauhdikkaiden tanssi- ja laulukohtausten väliin ohjaaja Samuel Harjanne on luonut tarinan käännekohtia alleviivaavia pelkistettyjä ja herkkiä kohtia. Onnistuneen kokonaisuuden kruunaa kapellimestari Marko Hilpon puikon tahdissa soittava orkesteri.
Tampereen teatteri esittää Anastasia-musikaalia toukokuun alkuun saakka.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

