Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Salossa esitettiin Myrskyluodon Maija tasan 20 vuotta sitten – tämän vuoden tulkinnassa on mukana sama näyttelijä kuin viime kerralla

    Vuohensaaren kesäteatterissa suuren luokan musikaalin lavasteina toimivat myös meri ja ympäröivä luonto.
    Lavastaja Timo A. Aalto on rakentanut lavalle napakelkan kaltaisen laitteiston, jonka avulla saadaan liikuteltua pientä venettä. Merita Seppälä esittää Maijaa teini-iästä keski-ikään asti. Hänen tyttärensä Esteri Seppälä on Jannen ja Maijan tytär.
    Lavastaja Timo A. Aalto on rakentanut lavalle napakelkan kaltaisen laitteiston, jonka avulla saadaan liikuteltua pientä venettä. Merita Seppälä esittää Maijaa teini-iästä keski-ikään asti. Hänen tyttärensä Esteri Seppälä on Jannen ja Maijan tytär. Kuva: Pasi Leino

    Kun näyttelijät saapuvat Salon Vuohen­saareen, saattavat he vilkaista merta oikean olkansa yli. Jos meri vaahtoaa ja aallot lyövät suurina, on tiedossa kylmä ja tuulinen ilta. Jos taas meri liplattelee tyynenä, eivät harjoituksissa hampaat kalise.

    Vuohensaaren kesäteatterissa meri on tänä vuonna muutenkin mielessä, sillä ensi-iltansa saa heinäkuun alussa Myrskyluodon Maija.

    Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun vehreällä saarella kohoava kesäteatteri on tarjonnut kulissit kauniille musikaalille. Salossa nautittiin viimeksi Myrskyluodon Maijasta tasan kaksikymmentä vuotta sitten.

    ”On valtavan hauskaa, että ­ Pauli Kuisma, joka esitti viime kerralla Maijan miestä Jannea, esittää nyt Jannen isää. Siinä tulee Jannen kaari täyteen”, kertoo ohjaaja Peter Nyberg.

    Ohjaaja ei ole itse nähnyt kahdenkymmenen vuoden takaista tulkintaa rakastetusta tarinasta, mutta hän on kuullut Kuisman muisteloita ja haaveilee tutustuvansa myös takavuosien lavastussuunnitelmiin.

    ”Vuonna 1999 tänne oli ilmeisesti kaivettu vesilammikko, jossa oli purje­vene. Emme lähde tekemään siitä kopiota, vaan käytämme aika erilaisia keinoja.”

    Paikalle tuodut lavasteita käännellään kuin kirjansivuja uusien ympäristöjen luomiseksi. Tärkeintä kuitenkin on estradia ympäröivä luonto ja etenkin puiden välistä pilkottava meri. Siinä ei koreita pytinkejä tarvita, kun meri väikkyy ja lavan reunalla kohoaa kallio, joka on aivan kuin Myrsky­luodon korkein kohta Högberget.

    Haluan painottaa enemmän sitä elämäniloa, jonka ansiosta Maija jaksaa ja haluaa jatkaa.

    Vuohensaaren kesäteatterin katsomoa kunnostettiin tänä keväänä. Eturivissä istuvat Jannea esittävä Roope Pelo ja Merita Seppälä.
    Vuohensaaren kesäteatterin katsomoa kunnostettiin tänä keväänä. Eturivissä istuvat Jannea esittävä Roope Pelo ja Merita Seppälä. Kuva: Pasi Leino

    Tänä kesänä ympäri Suomen päästään nauttimaan noin 350 ensi-illasta, arvioi Teatterin tiedotuskeskuksen viestintäpäällikkö Sari Havukainen. 2010-luvun huippuvuosi ensi-iltojen suhteen oli 2015, jolloin kesäteattereilla oli ensi-iltoja yli 400.

    Kesä 2017 oli monin paikoin sateinen ja viime kesä puolestaan hyvin helteinen. Etenkään katetussa kesäteatterissa sateinen kesä ei kuitenkaan välttämättä tyhjennä katsomoa.

    ”Jotkut teatterit kertovat, että sateen vuoksi ihmiset valitsivatkin muiden kesärientojen sijaan teatterin”, Havukainen kertoo.

    Myrskyluodon tunnelmiin puhurit ja kaatosateet sopisivat, ja niihin on myös varauduttu. Vaikka katsojat pääsevät suojaan katoksen alle, ovat näyttelijät säiden armoilla.

    ”Antaa kaiken tulla mitä tulee. Kylmyys ei haittaa, sillä hameen alle saa ylimääräisiä kerroksia. Jos tulee kovin kuuma, niin sitten välillä hikoillaan talvivaatteissa”, sanoo Maijaa esittävä Merita Seppälä.

    Matka Myrskyluodolle on Seppälälle erityisen tärkeä, sillä hän oli katsomassa esitystä Vuohensaaressa 1999.

    ”Silloin jäi kytemään, että pääsisipä tähän joskus mukaan.”

    Maijan Janne-puolisoa esittävä Roope Pelo on puolestaan lähtenyt harjoituskauteen ilman minkäänlaisia ennakko-odotuksia, sillä hän ei ole nähnyt Myrskyluodon Maijaa koskaan teatterissa.

    ”Olen kuin tyhjä paperi, joten teen itseni näköisen Jannen”, Pelo sanoo.

    ”Haluan painottaa tarinan elämäniloa, mutta kunnioittaa samalla perinteitä”, ohjaaja Peter Nyberg sanoo.
    ”Haluan painottaa tarinan elämäniloa, mutta kunnioittaa samalla perinteitä”, ohjaaja Peter Nyberg sanoo. Kuva: Pasi Leino

    Vaikka kesäteatteriesityksissä usein on mukana musiikkia, ovat Myrskyluodon Maijan kaltaiset suuren luokan musikaalit silti varsin harvinaisia.

    Salossa ei tänä kesänä kuulla Lasse Mårtensonin tunnettua sävellystä, sillä musiikki on Matti Puurtisen käsialaa.

    ”On oikeastaan vahvuus, että emme käytä kaikkein tunnetuinta musiikkia. Se antaa ihmisille mahdollisuuden eläytyä tarinaan ja tunnelmaan”, Nyberg pohtii.

    Vaikka Maijan tarina on monilta osin murheellinen, ei Nyberg nosta lavalle vain surussa vellovia näyttelijöitä.

    ”Monet pitävät Myrskyluodon Maijaa hirveän paatoksellisena, synkkänä ja surullisena tarinana. Totta kai se on todella raastava tarina, mutta haluan painottaa enemmän sitä elämäniloa, jonka ansiosta Maija jaksaa ja haluaa jatkaa.”

    Nyt kun ensi-iltaan on enää muutama viikko aikaa, järjestetään harjoituksia joka arki-ilta. Musiikki on houkutellut jo ohikulkijoita kuikuilemaan lavan tapahtumia, rohkeimmat ovat jopa istuneet takariviin tai kaivaneet kiikarit esiin.

    Toistaiseksi kuokkavieraat eivät ole työryhmää haitanneet, mutta jossain vaiheessa portit täytyy sulkea.

    ”Ei olisi oikein sopivaa, että juuri kun Maija itkee kuolleen lapsensa perään, joku ilmestyisi taustalle shortseissa ihmettelemään”, Nyberg naurahtaa.

    Ensi-ilta Vuohensaaren teatterissa 6.7.