Kaupan omien merkkien myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa toukokuussa näin reippaasti: ”On viisasta valita kotimaista aina kun se on mahdollista, mutta nyt siihen on kaksin verroin syytä”
Kalan kovempi hinta on vaikuttanut sen kulutukseen, joka on pudonnut noin kolmanneksella, Sampo Päällysaho kirjoittaa blogissa.Ruuan hinnan korotukset ovat vaikuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymiseen varsin maltillisesti, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kirjoitti blogissaan maanantaina.
Kaupan omien merkkien myynti kasvoi S-ryhmässä toukokuussa 15 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
”Tätä kasvua voi selittää myös moni muut asiat, kuten esimerkiksi grillauskauden aloituksen siirtyminen kolean sään takia”, Päällysaho kirjoittaa.
S-ryhmässä tutkittiin kuun vaihteessa loppukeväänä ja toukokuussa voimaan tulleiden hinnankorotusten vaikutuksia.
Eniten nousua on tuoreen kalan, kananmunien ja kahvin hinnassa. Kahvin osalta kehitys on jatkunut jo pidempään ja sen hinta on Päällysahon mukaan tasaantunut.
”Kalan osalta kovempi hinta on vaikuttanut selkeästi myös kulutukseen, joka on pudonnut noin kolmanneksella.”
Muissa tuoteryhmissä muutokset ovat pienempiä, eikä mitään suurempia kulutusmuutoksia tai tilastollisesti merkitseviä siirtymiä ole tapahtunut.
Tuleva inflaatiokehitys vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään, Päällysaho kirjoittaa.
”On varmaa, että hyvin monessa perheessä jo nykyiset hinnankorotukset on karvaasti noteerattu. Moni voi miettiä tulevaa kesää ja sen ruokabudjettia kauhulla.”
Päällysahon mukaan osuuskaupan roolina ruokakaupassa on toimia joka suuntaan mahdollisimman viisaasti.
”Kun auton toisesta sivupeilistä näkyy viikon ruokabudjetin euroja hyllynvälissä laskeva perheenisä tai -äiti, ja toisesta kohoavien rehukustannustensa kanssa painiskeleva maitotilallinen, pitää löytää tasapaino. Sellainen tapa toimia, jossa mahdollisimman moni pärjää läpi näiden haastavien aikojen.”
”On viisasta valita kotimaista aina kun se on mahdollista, mutta nyt siihen on kaksin verroin syytä”, Päällysaho päättää.
Itse pidän tätä suhteellisen poikkeuksellisena.
S-ryhmä on sopinut, että alkusyksyn valikoimajaksojen hinnat kiinnitetään suurelta osin vasta juuri ennen tuotteiden myyntijakson alkamista.
”Näin poistamme tavarantoimittajiltamme riskiä, joka vaikeasti ennakoitavaan tilanteeseen liittyy”, Päällysaho kirjoittaa.
Syksylle S-ryhmä on lyhentänyt polttoväliä lopullisten hintojen antamiseen. Lisäksi valikoimajaksojen pituuksia on lyhennetty, Päällysaho kertoo kertoo MT:lle sähköpostitse.
Muutokset on tehty, jotta tavarantoimittajien on helpompi tarjota tuotteitaan S-ryhmän myymälöihin myyntiin ilman näkemystä tulevasta satokaudesta ja sen vaikutuksista eri tuoteryhmien tuotantokustannuksiin, Päällysaho kertoo.
Hinnat kiinnitetään vasta ennen myyntijakson alkamista Päällysahon mukaan kaikkien niiden tuoteryhmien osalta, joihin ensi kesän säällä ja sadolla on suuri merkitys hinnanmuodostukseen.
”Tämä koskettaa muun muassa lihaa ja lihajalosteita, maitotaloutta ja useita muitakin tuoteryhmiä. Peruna ja muut avomaalla viljellyt ns. varastovihannekset kuuluvat tähän samaan ryhmään: Näemme vasta syksyllä, mikä satotaso on ja vastaavasti mitkä ovat toteutuneet kustannukset viljeltyjen tuotteiden osalta.”
Miten poikkeuksellista tämä on?
”Aiemminkin hankintasopimuksemme ovat tämän mahdollistaneet, mutta tarve on ollut vähäinen. Itse pidän tätä suhteellisen poikkeuksellisena – aikaisemmin hintainflaation ollessa lähellä nollaa tarve on ollut pientä”, Päällysaho kertoo.
Myyntijakso eli valikoimajakso tarkoittaa sitä, kuinka kauan tuotteiden vahvistetaan pysyvän S-ryhmän myymälöiden valikoimissa.
Valikoimajaksot vaihtelevat tuoteryhmittäin, Päällysaho kertoo.
Päällysaho kirjoittaa blogissaan, että toimintaympäristö ruokamarkkinoilla on äärimmäisen vaikeasti ennakoitava. Paljon riippuu siitä, miten sato onnistuu.
”Tästä syystä mekin toimimme nyt tavalla, joka ottaa huomioon poikkeuksellisen tilanteen.”
Valikoimajakso
Kauppa ja elintarviketeollisuus sopivat kaupan valikoimaan kuuluvista tuotteista ja niiden hinnoista etukäteen.
Ajanjaksoa, jolle tuotteet ja hinnat sovitaan, kutsutaan valikoimajaksoksi.
Jaksojen pituus vaihtelee ja on tyypillisesti kahdesta viiteen kuukautta.
Normaalisti hintaneuvottelut käydään valikoimajaksoittain, eikä hintakeskusteluita niiden ulkopuolella käydä.
Lähde: Elintarvikemarkkinavaltuutettu selvittää kaupan valikoimajaksoja, Tiedossa satojen miljoonien eurojen hinnankorotuksia ruokaketjuun – ”Hintamuutosten pitäisi nyt välittyä tuottajille mahdollisimman nopeasti”
Sampo Päällysaho: Hinnankorotukset eivät muuttaneet ruokakorien sisältöä merkittävästi – vielä
Sampo Päällysaho: Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeustoimia
Lue lisää:
Edit. Otsikkoa muutettu 7.6.22 klo 15.19 ja tekstiin lisätty Sampo Päällysahon kommentit MT:lle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




