Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Ylen hallintoneuvoston jäsenet: "Metsänomistajat olisi pitänyt ottaa mukaan Ylen kampanjaan" – asiaa käsitellään seuraavassa kokouksessa

    Ylen hallintoneuvoston jäsen Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) lupaa ottaa Mennään metsään -kampanjan toteutuksen esiin seuraavassa Ylen hallintoneuvoston kokouksessa.
    "Toivomme, että kampanjassa olisi tuotu esiin myös metsänomistajan näkökulma. Jokamiehenoikeudet eivät toteutuisi nykyisellään, jos metsänomistajat eivät huolehtisi metsäteiden kunnosta ja metsien hoidosta", MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi huomauttaa.
    "Toivomme, että kampanjassa olisi tuotu esiin myös metsänomistajan näkökulma. Jokamiehenoikeudet eivät toteutuisi nykyisellään, jos metsänomistajat eivät huolehtisi metsäteiden kunnosta ja metsien hoidosta", MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi huomauttaa. Kuva: Jaana Kankaanpää

    Ylen Mennään metsään -kampanja on saanut osan metsänomistajista ihmettelemään, miksi heitä omistajina ei ole kysytty mukaan.

    "Kun kampanjoidaan metsästä, olipa se sitten virkistys-, luonto-, tai taloudelliseen arvoihin liittyvää, niin onhan se äärimmäisen luontevaa kuulla metsänomistajia. Eri sidosryhmiä tulee kohdella tasapuolisesti ja sitä periaatetta Ylen pitää noudattaa", toteaa kansanedustaja ja Ylen hallintoneuvoston jäsenenä juuri aloittanut Eerikki Viljanen (kesk.).

    Niin ikään Ylen hallintoneuvoston jäsen Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) on sitä mieltä, että metsänomistajat olisi pitänyt huomioida paremmin. Anttila sanoo nostavansa kampanjan esiin seuraavassa Ylen hallintoneuvoston kokouksessa.

    "Metsänomistajat ovat kampanjan asianomaisia, ja heidän olisi pitänyt olla ehdottomasti mukana."

    Hallintoneuvosto on Ylen korkein päättävä elin. Viljanen on myös MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja.

    "Pidin itsestään selvänä, että metsänomistajat ovat mukana kampanjassa", lukija kommentoi MT:n verkkosivulla. "Totta ihmeessä tällaisessa hankkeessa pitäisi olla kaikkien osapuolten mukana", toinen lukija jatkaa.

    Kampanjan yksi tavoite on tukea Suomen Ladun hanketta, jossa jokamiehenoikeudet vietäisiin Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle.

    MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi kertoo keskustelleensa keskiviikkona Mennään metsään -kampanjan tuottajien kanssa. MTK:ta ei pyydetty mukaan kampanjaan.

    "Toivomme, että kampanjassa olisi tuotu esiin myös metsänomistajan näkökulma. Jokamiehenoikeudet eivät toteutuisi nykyisellään, jos metsänomistajat eivät huolehtisi metsäteiden kunnosta ja metsien hoidosta", Sahi huomauttaa.

    Metsänomistajissa on MTK:n mukaan herättänyt ristiriitaisia tunteita myös kampanjan kokonaisuuteen kuuluvasta osasta "Minä ja mun puu", jossa kerätään ihmisiltä tarinoita ja kuvia rakkaimmista puista.

    Sahi muistuttaa, että jokamiehenoikeudet ja metsien virkistyskäyttö kuuluvat kaikille, mutta ne eivät voi ohittaa omistamiseen liittyviä oikeuksia.

    "Kyllähän se puu voi henkisesti tuntua omalta, mutta pitää muistaa, että fyysisesti puuta koskeva päätäntävalta on aina metsänomistajalla."

    "Tällaiset ihmisten tunteisiin vetoavat kampanjat voivat olla herkkiä asioita monille metsänomistajille. Kun heillä ei ollut ennakkotietoa kampanjasta, herättää Unescon listalle hakeutuminen luonnollisesti monia kysymyksiä ja pelkojakin", Viljanen avaa tapausta.

    Viljasen mukaan olisi aina tärkeää kuulla kaikkia tahoja, joita aihe koskee, vaikka "journalistinen päätösvalta juttujen sisällöstä on tietysti viime kädessä toimituksella".

    Jokamiehenoikeuksilla liikkuminen tapahtuu pääosin yksityisten omistamissa metsissä, minkä vuoksi MTK näkee metsänomistajat olennaisena kampanjan tahona.

    Luonnonpuistoissa marjastus ja sienestys ovat kiellettyä, ja kansallispuistojen järjestyssäännöissä voi olla rajoituksia.

    "Ylellä on useita eri toimituksia, jotka tekevät erilaisia juttuja. Toivomme silti Ylen uutisoinnilta tasapuolista kohtelua metsien eri käyttömuotojen välillä aina suojelusta taloudelliseen käyttöön", Sahi kertoo.

    Viljasen mukaan kampanja osoittaa, että vuorovaikutus ja kommunikointi eri tahojen välillä on välttämätöntä, jotta vältytään väärän tiedon leviämiseltä.

    "Avoimuus ja yhteydenpito etukäteen ovat kaikkien etu. Näin sidosryhmät osaavat vastata aiheesta herääviin kysymyksiin puolin ja toisin."

    Lue myös:

    Yle perustelee metsäkampanjaansa: "Halusimme kohdentaa sen luontoharrastajille, joita suurin osa metsänomistajistakin on"

    Ylen metsäkampanjointi hämmentää – "Suomalaiset metsänomistajat jätetty keskustelujen ulkopuolelle"

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.