Puukuormien kasvukoettelee teiden kantavuutta
KITTILÄ (MT)
Kaikki myöntävät, että puuhuollon tehokkuutta tulisi parantaa, mutta keinoista vallitsee erimielisyys. Puutavara-auton suurimman sallitun painon kasvattaminen aiheuttaa riskejä heikkokuntoiselle tiestölle.
”Lapin tiet ovat vanhoja, ja autojen kokonaispainot ovat olleet vuosikymmeniä kasvussa”, selittää suunnittelupäällikkö Jorma Leskinen Lapin elykeskuksesta.
Leskinen kertoi Lapin metsätalouspäivillä perjantaina, että suuren auton suunnittelu on hankalaa. Pohdittavaa riittää esimerkiksi akselien ja telien sijoittelussa sekä ajoneuvoyhdistelmän optimaalisessa pituudessa.
”On selvää, että esimerkiksi paripyörät säästävät teitä yksittäisiä pyöriä vähemmän. Pelkkä akseleiden lisääminen sitä vastoin ei aina välttämättä kevennä tiehen kohdistuvaa painetta.”
Leskinen havainnollistaa sanojaan graafilla. 9-akselinen 72 tonnin ajoneuvo painaa pohjamaata enemmän kuin nykymallinen 7-akselinen 60 tonnin yhdistelmä.
Autojen painon lisäämisestä ja korkeuden kasvattamisesta seuraa ongelmia myös vanhoille ja matalille silloille.
”Jos paino nousee suunniteltuun 76 tonniin ja korkeus kasvaa 4,4 metriin, Suomeen ilmestyy muun muassa siltojen ja rautateiden takia tuhat pistettä, joista ei pääse läpi”, kuvailee Suomen kuljetus ja logistiikka (SKAL) ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi.
Palojärvi muistuttaa tienpitäjän olevan vastuussa, jos silta romahtaa puutavara-auton alla.
”Saattaa olla, että sinne sillan viereen ilmestyy pieni lappunen tonnin painorajasta”, hän naurahtaa.
Palojärven mukaan suurin ongelma puutavaran logistiikalle on tiestön puutteellinen talvikunnossapito.
”Edellisenä märkänä kesänä ajettiin kaikki, mitä tienvarresta löytyi. Lumi ja jää ovat pehmeitä teitä pahempia vitsauksia.”
Palojärvi kertoo nurinkurisesta tilanteesta autojen suunnittelussa: kuljetettavat tonnit lisääntyvät, mutta kuormatila pysyy samana.
Suurilla kuormilla myös nykyiset logistiikan ongelmat korostuisivat.
”Pienet keräilyerät eli sellaisten viiden motin erien nyplääminen on nykyäänkin kannattamattominta liiketoimintaa.”
Uudistuksen aikataulu ja eri vaihtoehtojen pallottelu eivät liioin saa kiitosta. Palojärvi sanoo suoraan, että investoinnit lisääntyvät. Kaluston uusimista hidastaa, ettei yrittäjä voi olla varma, onko nyt ostettu uusi auto tai perävaunu laillinen uudistuksen voimaantullessa.
Hän näkee ajoneuvojen kasvussa myös hyviä piirteitä. Kuljettaminen tehostuu, se maksaa vähemmän ja etenkin pohjoisessa vaivaava kuljettajapula helpottaa.
Palojärvi visioi lopuksi tulevaisuuden uhkakuvaa ironisella näkymällä: ”Sahan pihaan tulee samankokoinen kuorma kuin ennenkin, mutta autossa onkin kaksi akselia enemmän.”
ANTTI HIRSAHO
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
