Ensimmäinen konttijuna sahatavaraa Suomesta Kiinaan saapui perille
Versowoodin sahatavaran junamatka kesti kolmisen viikkoa. Junassa oli 41 vaunua ja se oli 800 metriä pitkä.
Nankangin rautatieasemalle saapunut juna oli koristeltu juhlarusetilla ja tekstillä: "Ensimmäinen Kiina-Eurooppa juna".Versowoodin sahatavarakonttijuna Suomesta Kiinaan saapui määränpäähänsä Ganzhoun kaupunkiin viime lauantaina, Versowoodin tiedote kertoo.
Matka Kouvolasta alkoi juuri ennen joulua perjantaina 22. joulukuuta ja kesti näin kolmisen viikkoa. Laivarahti Suomesta Kiinaan vie aikaa liki kaksinkertaisesti eli noin 40 päivää.
Versowoodin sahatavaran täysjunatoimitus oli laatuaan ensimmäinen Suomesta Kiinaan.
Se oli tärkeä virstanpylväs sekä Versowoodille että Kiinan "One Belt One Road" -hankkeelle, jonka tavoitteena on kehittää yhteistyötä ja yhteyksiä Kiinan, Euraasian ja Euroopan välillä, tiedotteessa todetaan.
Konttijunan 41 vaunussa meni noin 2 000 kuutiometriä sahatavaraa. Reitti kulki pitkin perinteistä Trans-Siberian rautatiereittiä.
Nankangin rautatieasemalle saapunut juna oli koristeltu juhlarusetilla ja tekstillä: "Ensimmäinen Kiina-Eurooppa juna".
Suomesta vietiin viime vuonna Kiinaan sahatavaraa noin 1,7 miljoonaa kuutiometriä, josta Versowoodin osuus oli lähes 300 000 kuutiometriä. Kiina on Versowoodin suurin vientimaa ja sen osuus on noin 12 prosenttia konsernin liikevaihdosta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
