Kuljetusyrittäjä rohkaistui investoimaan jättirekkaan
Pielaveteläinen kuljetusyrittäjä Saku Simpanen toivoo, että jättirekoista koituvat säästöt näkyisivät myös yrittäjän pussissa. Pentti Vänskä Kuva: Viestilehtien arkistoPielavesi (MT)
Saku ja Jaana-Riitta Simpasen kotipihalla seisoo uutuuttaan kiiltävä tukkirekka, jota kutsutaan aiempaa suurempien mittojen ja massojen takia jättirekaksi. Yrittäjäpariskunta uudisti viime keväänä kalustoa ja päätti samalla varautua tulevaan ajoneuvoyhdistelmien kokomuutokseen.
Syksyllä ajoneuvojen suurin sallittu korkeus nousee 4,2 metristä 4,4 metriin ja massa 60 tonnista 76 tonniin.
Muutosten taustalla on metsäteollisuuden halu säästää kustannuksia ja parantaa alan kilpailukykyä.
Yrittäjille uudenlainen kuljetusauto oli suuri investointi, mutta Simpaset uskovat sen kannattavan.
”Ainakin se herättää asiakkaissa luottamusta, että haluamme kehittää yritystä tosissaan”, Saku Simpanen sanoo.
Toistaiseksi jättirekkoja on tilattu vasta vähän. Lähinnä nuoret yrittäjät ovat olleet halukkaita uudistamaan kalustoa.
Simpanen epäilee, että iäkkäämmille yrittäjille akselimäärän kasvattaminen käy kalliiksi. Moni todennäköisesti eläköityy mittojen ja massojen siirtymisajan kuluessa.
Uuden auton hankinta vaati Simpasiltakin tarkkaa suunnittelua, sillä uusista mitoista ei valmistajillakaan ollut aikaisempaa kokemusta.
Hankaluutena on, että auton painon kasvaessa sen ketteryyden pitää kuitenkin säilyä.
Saku Simpasen mielestä suurempien yhdistelmärekkojen haittoja tiestölle on turhaan liioiteltu. Hänen mielestään tiet kyllä kestävät, vaikka painoa tulee lisää. ”Kun akselimäärä kasvaa seitsemästä yhdeksään, paino jakautuu tielle aiempaa tasaisemmin.”
Kun vetoauton paino kasvaa, sillä jaksaa vetää raskasta kuormaa mäkisissäkin maastoissa. Nykyisillä painoilla hankalista paikoista on etenkin talvella Simpasen mukaan vaikeampi päästä liikkeelle, jolloin vetoauton painoa joutuu usein kasvattamaan kuormaamalla siihen enemmän puuta.
Muuten mitta- ja massamuutoksen tuomat hyödyt ovat kuljetusyrittäjälle vielä arvoitus. Metsäteollisuus säästää kustannuksissa, kun kuorman koko kasvaa 40 tonnista 50 tonniin.
”Samalla yrittäjän saama tonnihinta todennäköisesti laskee ja kustannukset nousevat”, Saku Simpanen arvelee.
Kustannuksia nostavat ainakin raskaamman auton suuremmat polttoainekulut sekä akselin lisäämisestä aiheutuvat rengaskustannukset. Yrittäjän saama lopullinen hyöty jää nähtäväksi.
Simpaset seuraavat kulujen muuttumista tarkasti. Yrittäjän toiveena on, että rekkakoon kasvattamisesta saatavat säästöt jakautuisivat tasapuolisesti kaikille toimijoille.
Mitta- ja massamuutosten lisäksi alan haasteena ovat jatkuvasti kasvavat polttoainekustannukset ja raskaalle kaluston ajokorttiuudistus, joka lisää kuljettajien koulutusvaatimuksia. Simpaset luottavat kuitenkin yrityksensä menestymiseen jatkossakin ja liiketoimintaa on kehitetty rohkeasti.
Saku Simpanen on perinyt yrityksen isältään, joka aloitti kuljetustoiminnan vuonna 1968. Nykyään hän pyörittää yritystä yhdessä vaimonsa kanssa. Vaimon vastuulla ovat palkanmaksu ja toimistotyöt, mies huolehtii kuljetuksista.
Samalla kun kuljetusalalla ihmetellään, mistä eläköityvien kuljettajien tilalle löydetään uusia, Simpaset ovat kouluttaneet palkkalistoilleen nuoria osaajia. Nykyään yrityksen työntekijöiden ja omistajien keski-ikä on 32.
Vuonna 2010 Pielaveden kunta palkitsi Simpaset vuoden yrittäjä -palkinnolla ja keväällä pari valittiin Savon vuoden nuoriksi yrittäjiksi.
Vuosien myötä kuljetusalue on kasvanut ja työtä on riittänyt. Pariskunta seuraa alan muutoksia tarkasti, mutta maltillinen yrityksen kasvattaminenkin on jatkuvasti mielessä.
AURA PILKAMA
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
