VASTAUKSISSA KERROTTUA
Talvella hangessa
rämpiminen ja leimikon
rajojen etsiminen pimeässä
on lähes mahdotonta,
mutta tehtävä se on,
jos aikoo työskennellä.”
Leimikon suunnittelijan
näkökulmasta rajaukset
voivat olla hyvinkin selviä
kartalla ja jopa maastossa
katsottuna. Nämä insinöörin
alut pitäisi ottaa kyytiin
koneeseen talvella iltavuoroon, niin ne ehkä ymmärtäisivät.”
Joutuu etsimään varastopaikkaa, uraa laanista
palstalle ja palstan rajoja.
Saa soitella varsinkin
valtakirjakaupoissa pomolle,
joka käskee soittamaan yhdistyksen miehelle,
joka käskee soittamaan
metsäyhtiön pomolle.”
Mikäli varastopaikkaa
ei ole merkitty maastoon,
jo kohteen löytäminen
on hankalaa ja aiheuttaa
pahimmassa tapauksessa
ylimääräistä lavettiseikkailua. Tehokasta työaikaa kuluu
hukkaan niin lavetilta
kuin koneeltakin.”
Yleensä jos rajoja
ei merkitä ja rajat näkyvät huonosti, niin jätetään reilu
suojakaista rajan ja viimeisen ajouran väliin. Elikkä metsänomistajalta jää metsää
hakkaamatta ja puutili
pienemmäksi.”
Turhat urat tai väärät urat laanin ja leimikon välillä
voivat pilata varsinkin
taimikoita.”
Rajan tuntumaan saattaa joutua jättämään varmuussuikaleen harventamatta. Ajourasuunnittelu kärsii ja ajourasta saattaa tulla leveämpi.”
Usein motokuski ei uskalla hakata pelkän gps:n
mukaan niin kuin metsänomistaja haluaisi. Hakkuutuloja jää siten saamatta ja joutuupa joskus käymään uudelleen
samalla työmaalla
hakkaamassa laitoja.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
