Puukuljetusyritysten näkymät synkkenivät
Viitasaarelainen kuljetusyrittäjä Kimmo Villman toi torstaiaamuna kuitupuulastin Metsä Fibren tehtaalle Äänekoskella. Häränvirran sillalla on ollut viime lokakuusta lähtien 36 tonnin painorajoitus. Ajoneuvoyhdistelmien paino on rajoitettu 65 tonniin ja telikohtainen paino 18 tonniin. Sami Karppinen Kuva: Viestilehtien arkistoPuukuljetusyritysten loppuvuotta varjosti paitsi kannattavuuden kehitys myös liikevaihdon suunta.
Puukuljetuksissa oli eniten yrityksiä, joiden liikevaihto laski oleellisesti tai jonkin verran.
”Puukuljetusyritykset kärsivät pahimmin myös tieverkon painorajoituksista”, sanoo Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n logistiikasta ja TIR-asioista vastaava johtaja Sakari Backlund.
Kuljetusyrittäjien näkemyksistä kertoo SKAL:n kysely, joka julkistettiin keskiviikkona.
Kysely kartoitti yritysten taloustilannetta viime vuoden lopun tietojen perusteella. Yrittäjät kertoivat myös tämän vuoden alun näkymistä.
Sähköiseen kyselyyn vastasi 818 SKAL:n jäsenyritystä joulu–tammikuussa.
Elintarvikekuljetuksissa yritysten kannattavuus aleni vähiten.
Elintarvikealalla oli suhteellisesti eniten kuljetusyrityksiä, jotka pystyivät nostamaan liikevaihtoaan.
Alueista parhaiten pärjäsi Itä-Suomi, jossa runsas kolmannes yrityksistä nosti liikevaihtoaan.
Siltojen ja teiden painorajoitukset haittaavat kuljetuksia.
Kuljetusyritykset vaativat merkittäviä korotuksia tiemäärärahoihin, jotta rajoituksia pystyttäisiin vähentämään.
Tierakennushankkeet parantaisivat työllisyystilannetta ja piristäisivät elinkeinoelämää muutenkin, kuljetusyrittäjät arvioivat.
Painorajoitusten takia yritykset eivät ole pystyneet kovin laajasti hyödyntämään aiempaa suurempia ajoneuvoyhdistelmiä.
Viime lokakuussa voimaan tullut asetus sallii Suomen teille 76 tonnia painavat ja 4,4 metriä korkeat yhdistelmät.
Aiemmin suurin sallittu paino oli 60 tonnia ja korkeus 4,2 metriä.
Kyselyyn vastanneista lähes kaksi kolmannesta oli sitä mieltä, että tieverkon painorajoitukset syövät suurempien kokonaispainojen hyödyt.
Painorajoituksista koituu menetyksiä eniten länsisuomalaisille, keskisuomalaisille ja helsinkiläisille kuljetusyrittäjille.
ANTTI KANTOLA
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
